شناسهٔ خبر: 147643 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طراحی خانه های ویلایی ۳۰۰ متری در نهضت ملی مسکن قم

مصورزاده راه و شهرسازی قم سرپرست معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم از طراحی سایت شهرک پرنیان قم در فاز اول آن برای طرح نهضت ملی مسکن قم و ساخت خانه‌های تک واحدی ۳۰۰ متری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، صابر مصور زاده اظهار کرد: با تصویب و ابلاغ ایجاد شهرک پرنیان در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور، کار طراحی شهری شهرک پرنیان قم توسط این اداره کل و مشاورین در دست اقدام است.

وی افزود: در این سایت، ساخت خانه های یک طبقه حیاط دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده است.

وی گفت: شهرک پرنیان ظرفیت واحد پذیری بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست  در سه فاز ۱۷۰، ۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که در فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا می شود.

مصور زاده با اشاره به کلانشهر بودن شهر قم و اجرای سیاست تمرکز زدایی این نوع شهرها توضیح داد: در کلانشهرها مانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، قم و سایر شهرها، طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و یا شهرک های جدید اجرا می شود که با توجه به ظرفیت بالای شهرک پرنیان قم، ثبت نام های آتی مسکن در استان نیز با توجه به این سایت، سیاست گذاری می شود.

وی رویکرد طراحی شهری را همه جانبه و یکپارچه توصیف کرد و افزود: در طراحی سایت پرنیان، تمامی کاربری ها و سرانه های شهری مورد نیاز از قبیل درمانی، آموزشی، فرهنگی، تجاری و ....برای زیست مناسب اجتماعی مردم و متقاضیان مسکن طراحی و پیش بینی شده است.

مصور زاده تصریح کرد: به هیچ عنوان به دنبال شهرک خوابگاهی و به دور از امکانات شهری نیستیم و در این بخش شاهد طراحی یک شهرک معیشت محور خواهیم بود.

وی گفت: براساس زمانبندی طرح و نیاز مبرم استان به ساخت مسکن، طراحی سایت پرنیان در چند ماه آتی به اتمام خواهد رسید و همزمان عملیات اجرایی آماده سازی و ساخت مسکن و سایر سرانه های شهری به صورت محله به محله و نقطه به نقطه با سرعت مناسب انجام خواهد شد.

به گفته سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی قم، براساس طراحی های اولیه در سایت پرنیان قم، واحدهای یک طبقه حیاط دار ۳۰۰ مترمربعی با حداکثر ۱۰۰ متر زیربنا پیش بینی شده است.

مصور زاده اظهار کرد: ساخت خانه های ویلایی در مرحله اول به صورت اسکلت و سفت کاری در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت تا وی به سلیقه و با توجه به آورده خود، اقدام به تکمیل فضای درونی ساختمان کند.

وی در پایان گفت: تعداد بیش از یک هزار متقاضی به این سایت متصل شده اند و به زودی کار عملیات آماده سازی و ساخت آغاز خواهد شد.

گفتنی است شهرک پرنیان به فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن قم ساخت خانه های ویلایی به زودی در آن آغاز خواهد شد.