شناسهٔ خبر: 147729 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

لزوم تسریع در اجرای تبصره ۹ قانون احیای بافتهای فرسوده استان البرز

سی و دومین جلسه ستاد بازآفرینی استان البرز لزوم تسریع در اجرای تبصره ۹ قانون احیای بافتهای فرسوده استان البرز در سی و دومین جلسه ستاد بازآفرینی استان البرز مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛سی و دومین جلسه ستاد بازآفرینی استان البرز روز یکشنبه مورخ ۲۳مهرماه ۱۴۰۲ در سالن شهدای دولت استانداری البرز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، دبیری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز و با حضور اعضای ستاد بازآفرینی استان تشکیل شد، درخصوص موضوعاتی چون؛ تسریع در تشکیل جلسه هیأت "تبصره ۹ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری" و صدور اسناد املاک قولنامه‌ای واقع در بافت فرسوده، تسهیلات در بافت‌های فرسوده و ضوابط تشویقی کالبدی شورایعالی شهرسازی و معماری و ضرورت راه اندازی و پویا کردن کارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای جلسه مدیرکل راه و شهرسازی دستور جلسه با موضوعات: ارائه گزارش عملکرد اداره کل ثبت استان درخصوص عمل به تبصره ۹ قانون احیاء و نوسازی بافت فرسوده، گزارش عملکرد شورای هماهنگی بانک‌های استان درخصوص پرداخت تسهیلات نوسازی، ارائه گزارش عملکرد شهرداری‌های استان درخصوص اجرایی شدن ضوابط تشویقی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و گزارش کارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی، پرداخت.

افضلی معاون عمرانی استاندار البرز پس از استماع گزارش اداره ثبت استان درخصوص تشکیل هیأت تبصره ۹، دستور داد؛ با توجه به تعیین قضات و اعضای هیأت مربوطه هرچه سریع‌تر روند صدور اسناد مالکیت به عنوان ضرورت و پیش‌نیاز دریافت پروانه و تسهیلات بافت فرسوده، صورت پذیرد و در جلسه بعدی در خصوص اقدامات صدور اسناد مالکیت پرونده‌های ارجاعی از سوی راه و شهرسازی و شهرداری، توسط  اداره کل ثبت استان گزارشات اولین اسناد صادره ارائه شود.

در ادامه شورای هماهنگی بانک‌های عامل در تسهیلات بافت فرسوده به ارائه گزارش تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و افزود ۱۵۷ فقره درخواست ثبت شده در سامانه درخواست تسهیلات به آدرس www.Facility.ir ،۱۰۷ فقره پرداخت تسهیلات شده‌اند و ۵۰ درخواست باقیمانده به علت عدم پیگیری متقاضی انجام نشده است.

شورای هماهنگی بانک‌ها افزود: این تعداد تنها مربوط به املاک سنددار می‌باشد و از آنجا که ثبت نام در سامانه مذکور منوط به داشتن سند می‌باشد بسیاری از متقاضیان دارای املاک قولنامه‌ای از ثبت درخواست خود بازمانده‌اند.

در این جلسه همچنین شهرداری‌های استان درخصوص اقدامات ترویجی، تبلیغی و اجرایی عمل به ضوابط تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده به ارائه گزارش پرداختند. شهرداری کرج در گزارش خود عنوان کرد که ۳۰ درصد پیش‌بینی سالانه خود در عمل به ضوابط تشویقی بافت فرسوده را انجام داده است و باقی عملکرد مورد انتظار در صورت استقبال متقاضیان و حل مسئله املاک قولنامه‌ای واقع در این بافت‌ها را انجام خواهد شد.

در ادامه کارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی استان از جمله کارگروه ارتقاء اجتماعی، فرهنگی و سلامت، کارگروه اقتصادی و کارگروه پیش‌بینی و پیش‌گیری گسترش بافت‌های ناکارآمد به ارائه گزارش پرداختند.

در پایان جلسه افضلی دستور داد مصوبات جلسه تا نشست بعدی ستاد بازآفرینی استان ابلاغ و اجرایی شود بویژه مهم‌ترین بند که پیش‌نیاز عملکرد سایر بخش‌هاست یعنی هیأت اجرای تبصره ۹ احیاء بافت‌های فرسوده هرچه سریع‌تر در صدور اسناد ورود کند.

وی تأکید کرد: با توجه به سکونت ۳۰ درصد جمعیت استان در ۵ درصد مساحت استان که شامل بافت فرسوده دارای املاک قولنامه‌ای است، رسیدگی به نیازهای این درصد بالا را از دغدغه‌های اصلی عمرانی، فرهنگی و اجتماعی استان خواند و به کلیه دستگاه‌های دست‌اندرکار دستور رسیدگی به نیازهای ساکنین این مناطق داد.