شناسهٔ خبر: 14790 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس هیئت مدیره کیسون:

صرفه جویی ۳۰ درصدی منابع در اقتصاد مسکن با صنعتی‌سازی ساختمان/ صنعتی‌سازی در مناطق شهری تقریبا صفر است

محمدرضا انصاری رئیس هیئت‌مدیره شرکت کیسون با اشاره به صرفه‌جویی ۳۰ درصدی منابع در اقتصاد مسکن با صنعتی‌سازی ساختمان گفت: صنعتی‌سازی در مناطق شهری و غیر انبوه که ۹۰ درصد از مسکن کشور را تشکیل می‌دهد تقریبا صفر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا انصاری روز ۳شنبه سوم آذر در دومین روز از پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در نشست تخصصی فن‌آوری صنعت ساختمان با اشاره به موضوع صنعتی‌سازی ساختمان گفت: از بیشتر کسانی که سوال می‌شود صنعتی‌سازی ساختمان چیست، بلافاصله پاسخ می‌دهند«پیش‌ساخته»؛ در حالی که منظور از صنعتی‌سازی فقط ساختمان‌های پیش‌ساخته نیست بلکه تولید محصولات و استانداردها نیز به صورت صنعتی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت صنعتی‌سازی ساختمان از  دهه ۵۰ آغاز شد اما در این بخش تا کنون موفق نبوده‌ایم، ارتقای کیفیت و صرفه‌جویی در منابع را ۲ معیار اصلی و کلی صنعتی‌سازی ساختمان عنوان کرد و افزود: در دنیا با رفتن به سمت صنعتی‌سازی ساختمان تا ۳۰ درصد در منابع مالی نسبت به سنتی‌سازی صرفه‌جویی می‌شود که به همین میزان نیز می‌تواند در اقتصاد‌مسکن ایران موثر باشد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت کیسون با تفکیک صنعتی‌سازی ساختمان در ۲ حوزه انبوه‌سازی و مسکن شهری (غیر انبوه) گفت: در حال حاضر صنعتی‌سازی اغلب در بخش انبوه‌سازی مسکن مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که انبوه‌سازی تنها ۱۰ درصد از اقتصاد مسکن را دربر‌دارد و ۹۰ درصد از واحدهای مسکونی کشور غیر انبوه هستند.

انصاری با استناد به حاصل تحقیق ۳۵ ساله در حوزه صنعتی‌سازی ساختمان گفت: در دنیا روش‌های مختلف ساخت ساختمان به شکل صنعتی ارائه می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۰ روش صنعتی‌سازی به تناسب اقلیم و شرایط جغرافیایی هر کشور وجود دارد.

وی با تاکید براینکه در انواع روش‌های صنعتی‌سازی ساختمان باید تمام فرآیندهای ساخت از طراحی تا اجرا کنترل و بررسی شود،توضیح داد: در غیر این صورت دستاوردهای استفاه از روش‌های صنعتی‌سازی می‌تواند موفق‌باشد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت کیسون با طرح این سوال که چه باید کرد تا سهم ۹۰ درصدی ساختمان‌های غیر انبوه کشور نیز مشمول صنعتی‌سازی شوند تا حاصل آن ارتقای کیفیت و صرفه‌جویی در منابع شود؟ گفت: صنعتی‌سازی ساختمان در مناطق غیر انبوه و آنچه که در شهرها ساخته می‌شود بخش عمده ای از مسکن کشور را شامل می‌شود که برای صنعتی شدن نیازمند وجود کارخانجات صنعتی‌سازی ساختمان است.

انصاری، کنترل ساخت و سازهای شهری را نامطلوب عنوان کرد و گفت: صنعتی سازی ساختمان‌های شهری در حال حاضر تقریبا صفر است گرچه صنعتی‌سازی ساختمان در انبوه‌سازی‌ها حدودا ۳۰ درصد است که اابته این میزان متاسفانه رضایت بخش نیست./

نظر شما