شناسهٔ خبر: 148097 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام عنوان شد:

تونل کبیرکوه ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بازدید مدیرکل ایلام از مسیر ورودی تونل کبیر کوه از سمت دره شهر.JPG مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام در بازدید از تونل کبیر کوه از پیشرفت ۸۹ درصدی آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (ایلام)، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه  چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری وکف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ واحداث جداول کناری هدایت آب و ... آن است و تا کنون حدود ۴۴۰۰ متر ازلاینینگ آن به انجام رسیده است.

وی افزود: طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ و زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیر کوه و راههای طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد اما بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیر کوه طبق استانداردهای حمل و نقل  منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل می باشد که در این زمینه نیز به زودی مناقصه اجرای روشنایی تونل کبیر کوه برگزار خواهد شد.

دوستی در خصوص عملیات اجرایی این تونل گفت: درمسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در آخرین مراحل روسازی و آسفالت می باشد و پل زیر گذر آن نیزاحداث و تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص مسیر تونل کبیر کوه از سمت شهرستان دره شهر گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی درحال انجام است که در این ۶.۵ کیلومتر در مجموع ۹ رشته تونل  وگالری(تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲۲۰۰ متر احداث شده و تا کنون ۱۸۰۰مترلاینینگ این تونل‌ها که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده اند به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: از سمت دره شهر نیز طبق برنامه زمانبندی درصورت تأمین اعتبارو مساعد بودن شرایط و رفع معارضین محلی پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجراین قسمت از مسیر نیز تکمیل شود.

وی افزود: تونل کبیر کوه در حال حاضر یکی از طولانی ترین تونلهای کشور می باشد( دومین تونل جاده ای کشوربه لحاظ طول) که جهت حذف گردنه برفگیر و سخت گذر کبیر کوه بین شهرستانهای آبدانان و دره شهر در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی هدف از اجرای این تونل را علاوه بر تسهیل تردد بین شهرستانهای دره شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده ای مناسب برای ارتباط استانهای مرکزی کشور از طریق مرزهای بین المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق دانست و افزود: بابهره برداری از تونل کبیرکوه بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه های سخت گذرو برفگیر حذف خواهد شد.