شناسهٔ خبر: 14812 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور مديرعامل راه آهن ايران و مدير شركت بين‌المللی راه‌آهن روسيه انجام شد؛

امضاي قرارداد برقی‌كردن راه‌آهن گرمسار-ساری-گرگان-اينچه‌برون به ارزش يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو

محسن پورسیدآقایی صبح امروز قرارداد برقي كردن راه آهن گرمسار- ساری-گرگان-اينچه‌برون به ارزش يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو ميان مديرعامل راه آهن ايران و مدير شركت بين المللي راه آهن روسيه منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ محسن پورسيدآقايي مديرعامل راه آهن در مراسم امضا قرارداد برقي كردن راه آهن گرمسار-ساري – گرگان – اينچه برون گفت: اين محور در واقع مسير ترانزيتي ايران از سمت قزاقستان و تركمنستان در مسير جديد است كه در جرگه اولين خطوط ريلي ايران با قدمت ۸۰ سال قراردارد و در حال حاضر ظرفيت آن پايين است.

وي افزود: با اجرايي شدن اين قرارداد علاوه بر برقي شدن اين محور، تونل هاي اين مسير بزرگتر شده تا به واسطه آن واگن هاي ترانزيتي و روسي بتوانند در آن به راحتي تردد كنند.

به گفته مديرعامل راه آهن با اجراي اين قرارداد تمام مسير از نظر ريل؛ علائم ارتباطات و... مجهز خواهد شد.

پورسيدآقايي تصريح كرد: پيرو اين قرارداد كليه لكوموتيوهاي برقي با همكاري شركت هاي ايراني در داخل كشور توليد خواهد شد و در مجموع يك خط برقي و مدرن را در مسير شمال كشور شاهد خواهيم بود.

مديرعامل راه آهن خاطرنشان كرد: اجرايي شدن اين قراردادعلاوه بر بهبود ظرفيت قطارهاي مسافري، ظرفيت خطوط در زمينه ترانزيت را به ۸ ميليون تن افزايش داده و امكان ترانزيت بالا در مسير گرگان و اينچه برون را براي ايران مهيا خواهد كرد.

پورسيد آقايي مجموع ارزش اين قرار داد را يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو عنوان كرد و گفت: اين مبلغ كليه موضوعات از جمله اصلاح خطوط، افزايش بار محوري، لكوموتيو، نصب علائم و سيگنالينگ و... را شامل مي شود و مدت زمان اجراي پروژه از زمان شروع به كار آن ۳۶ ماه خواهد بود.

به گفته وي اين قرارداد از طريق خط اعتباري بانك هاي روسي تامين اعتبار خواهد شد كه شب گذشته موافقت نامه مربوط به آن ميان روساي جمهور دو كشور به امضا رسيده است.

مديرعامل راه آهن ابراز اميدواري كرد تا با منعقد شدن اين قرارداد بين بانكي، پروژه مذكور از محل فاينانس بانكي تامين اعتبار و عمليات اجرايي آن آغاز شود.

نظر شما