شناسهٔ خبر: 148417 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر استاندار آذربایجان غربی از روند اجرایی طرح‌های نهضت ملی مسکن

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تعداد متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در استان به ۴۱ هزار و ۹۵۰ نفر رسیده که از این تعداد برای حدود ۳۰ هزار نفر متقاضی تخصیص پروژه انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در شانزدهمین جلسه شورای تامین مسکن که به ریاست استاندار آذربایجان‌غربی در سالن جلسات فرمانداری ماکو برگزار شد، اظهار داشت: تخصیص زمین برای تمامی متقاضیان انجام شده و اراضی مورد نیاز برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی احصا و تامین شده و با این آمار آذربایجان‌غربی رتبه سوم کشوری را در عملکرد اجرایی طرح‌های نهضت ملی مسکن کسب کرده است.

وی ادامه داد: سهمیه استان برای چهار سال ساخت ۲۰۳ هزار و ۹۲۹ واحد مسکونی است که این واحدهای مسکونی در ۴۸ شهر آذربایجان‌غربی در بخش‌های مشکن شهری، روستایی، بازآفرینی شهری و خودمالکی احداث می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در بخش مسکن روستایی ۵۲ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان احداث می‌شود که تاکنون در همین راستا اراضی مورد نیاز ساخت ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روستایی تامین شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

حمزه‌لو با اشاره به اجرای طرح جوانی جمعیت، افزود: در این طرح نیز آذربایجان‌غربی برای ۵۷۰ متقاضی طرح جوانی جمعیت در مرحله نخست اعطای زمین انجام داد و روند طرح همچنان ادامه دارد و ساماندهی باقی متقاضیان در حال انجام است و آذربایجان‌غربی استان برتر کشور در روند اجرای طرح جوانی جمعیت در سطح کشور است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در منطقه آزاد ماکو، اضافه کرد: ساخت ۱۵ هزار و ۴۰۳ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان‌های ماکو، بازرگان، شوط و پلدشت  از برنامه‌های این طرح است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: ۳ هزار و ۲۲۳ واحد در مسکن شهری حمایتی، ۶ هزار و ۴۰۰ واحد در بخش مسکن روستایی، ۲ هزار و ۵۶۰ واحد در بخش بازآفرینی شهری و ۳ هزار و ۲۲۰ واحد در بخش مسکن خودمالکی در منطقه آزاد ماکو احداث می‌شود.

حمزه‌لو افزود: تاکنون حدود ۱۷ هکتار زمین در منطقه آزاد ماکو در شهرستان‌های ماکو، بازرگان، شوط و پلدشت تامین شده که قابلیت ساخت بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است لازم بوده نسبت به تامین نیاز منطقه اهتمام ویژه‌ای توسط منطقه آزاد صورت پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: راه و شهرسازی اهتمام ویژه‌ای برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان و منطقه آزاد ماکو دارد و اجرای سریع این طرح نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه‌های متولی است.

حمزه‌لو با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اظهار داشت: باید از این ظرفیت در پیشبرد طرح‌های عمرانی نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با تقدیر از عملکرد راه و شهرسازی، گفت: در مرحله نخست اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن باید تامین زمین صورت گیرد که تامین ۲ هزار هکتار زمین در آذربایجان‌غربی در سطح کشور استان برتر هستیم و این نشان از اهتمام استان و سرعت عمل راه و شهرسازی است.

محمد صادق معتمدیان در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی که در سالن جلسات فرمانداری ماکو برگزار شد، اظهار داشت: تامین زمین و الحاقات در مدت کوتاه با وجود مشکلات موجود، انجام شده و این امر جای تقدیر از راه و شهرسازی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل دولت تامین مسکن بوده و در همین راستاوتمامی استان‌ها و شهرستان‌ها این مساله را در اولویت کاری خود قرار دادند و در استان ما با تلاش‌های راه و شهرسازی و شورای مسکن، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: آماده سازی اراضی مرحله دوم است و لازمه ساخت بوده که باید اهتمام ویژه در تامین زیرساخت‌های لازم صورت گیرد و با تزریق منابع مالی باید عملیات اجرایی تسریع یابد. 

استاندار آذربایجان‌غربی گفت:استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای تامین زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از مسائل لازم و ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معتمدیان اضافه کرد: بحث مسکن حمایتی باید مورد توجه باشد و در منطقه آزاد ماکو نیز باید سازمان منطقه آزاد ماکو و دستگاه‌های متولی بر این امر اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به ساخت مسکن در روستاها، اظهار داشت: بنیاد مسکن با همکاری منطقه آزاد ماکو در این منطقه اقدامات لازم را در ساخت مسکن اقتصادی انجام دهند تا شاهد تثبیت و مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بانک‌های عامل در تامین منابع اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن اهتمام ویژه داشته باشند و مهمترین عامل در اجرای طرح‌ها تزریق منابع مالی است و با تامین این مساله روند اجرای طرح بدون وقفه انجام می‌گیرد و باید این مساله مورد توجه باشد.

معتمدیان با اشاره به طرح بازآفرینی شهری نیز گفت: باید ساخت و ساز این طرح انجام گیرد و موانع این طرح باید با همکاری دستگاه‌های متولی رفع گردد تا بافت‌های فرسوده و تاریخی مقاوم سازی و بهسازی شوند.

وی افزود: طی ۲۰ روز آینده مسائل تامین زمین برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی بررسی و رفع گردد تا روند اجرای طرح بدون مانع با سرعت اجرایی شود.