شناسهٔ خبر: 148746 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تاکید کرد؛

لزوم تهیه پیوست اقلیمی در طرح‌های عمرانی

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه پیوست اقلیمی برای طرح های عمرانی را ضرورتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تهدیدات تغییر اقلیم دانست و گفت: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با توجه وظایف قانونی، سخت افزار و نیروی متخصص موجود می‌تواند به عنوان مرجع تهیه و یا تایید این پیوست‌ها باشد.

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن پیوست اقلیمی در ساخت و سازها به ویژه شهرهای جدید گفت: باید در طرح‌های شهرسازی به ویژه در شهرهای جدید، معیارهایی مثل استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی هر منطقه رعایت شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیوست اقلیمی در ساخت و سازها را یک ضرورت برای کشور ایران با اقلیم‌های گوناگون دانست و افزود: پیوست اقلیمی می‌تواند در طرح‌های معماری و شهرسازی و نیز طرح‌های هادی روستاها بر اساس اقلیم هر منطقه به استفاده بهینه در مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

رهنما اظهار کرد: در بیانیه پاریس که ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) و در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است، ایران مکلف شده درصدی از تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بخش قابل توجهی از این مسئولیت را با تدوین سیستم‌های جامع و یکپارچه گرمایش در محله‌ها و ساختمان‌های بزرگ شهرهای جدید بر عهده بگیرد.

وی افزود: پیوست اقلیمی در حال حاضر توسط شرکت‌های مشاور تهیه می‌شود که نیاز به تعیین مرجعی قانونی جهت بررسی و تایید این گزارش‌ها ضروری است.

رهنما تاکید کرد: سازمان هواشناسی و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور این آمادگی را دارند تا با تهیه اطلاعات و داده‌های مورد نیاز در خصوص وضع هوا و اقلیم هر منطقه، به تهیه پیوست اقلیمی اقدام و به ساخت و ساز بهینه و به صرفه کمک کنند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه پیشینیان ما به نوعی پیوست اقلیمی را در ساخت و سازهای خود رعایت می‌کردند، گفت: برای مثال ساخت طاقچه در خانه‌ها و معماری قدیم با تاثیر بر زاویه تابش خورشید باعث می‌شود خانه‌ها در فصل سرما نور بیشتر و در گرما نور کمتری از خورشید دریافت کنند.

رهنما ادامه داد: مصالح مورد استفاده و همچنین ضخامت نسبتا زیاد دیوارها در مناطق کوهستانی باعث می‌شود از نفوذ سرمای شدید در زمستان و گرما در تابستان جلوگیری کند.

وی در ادامه به سیستم بادگیرها در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و همچنین سیستم قنات‌ها اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته و گزارش‌های بین‌المللی، بادگیرها به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوای سبز در مناطق گرم و خشک معرفی شده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور همچنین درباره تجربه سایر کشورها در پیوست اقلیمی توضیح داد: در دنیا تعیین مواد و مصالح ساختمانی و نمای ساختمان‌ها بر اساس اقلیم هر منطقه تهیه می‌شود.

وی افزود: همچنین سازنده‌ها مکلف هستند بر اساس آب و هوای منطقه یا میزان دریافت نور خورشید درصدی از انرژی مورد نیاز خود را با نصب پنل خورشیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر دریافت کنند