شناسهٔ خبر: 148781 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

شناسایی واحدهای خالی به‌منظور تنظیم بازار مسکن ادامه دارد

ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تداوم شناسایی واحدهای خالی از سکنه به‌منظور تنظیم بازار مسکن خبر داد و با اعلام ۴ میلیون مراجعه جدید به سامانه املاک گفت: ارسال پیامک به یک‌ درصد جمعیت پرمصرف برای اعمال جریمه پلکانی مصرف برق از اول آبان‌ماه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در برنامه زنده میز اقتصاد در خصوص شناسایی خانه‌های خالی از سکنه در راستای تنظیم بازار مسکن گفت: در سامانه املاک و اسکان شناسایی حداکثری صورت گرفت.

نوروزی افزود: باتوجه به مفاد قانونی که وجود داشته حدود ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی شد که در سال مالی ۱۴۰۰ عموم این‌ها بیش از ۲ خانه خالی در اختیار افراد بود و تا الان حدود ۱۸ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی معرفی شده است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو رویکرد اصلی وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی به دنبال درآمدزایی بیشتر نیست، شناسایی و کنترل و مدیریت بازار مسکن مد نظر است، لذا تلاش می‌شود معرفی به سازمان مالیاتی معرفی نشود و صرفا هشدارهای لازم به افرادی که شناسایی اولیه شده اند، پیام داده می‌شود.

به گفته نوروزی ۴ میلیون پیامک طی دو ماه گذشته به افراد شناسایی شده ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۲.۵ میلیون شناسایی اولیه خانه های خالی صورت گرفت که این آمار در کشورهای دنیا ۵ درصد است.

نوروزی تصریح کرد: طبق قانون روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بافت‌های فرسوده در حال تخریب و واحدهایی که مشکلات حقوقی دارند، از مالیات معاف هستند و مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند.

وی تشریح کرد: علاوه بر این شناسایی صورت گرفته برای سال ۱۴۰۰، ۸۲ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شد و یرای امسال این شناسایی در قالب پیامک، تماس و نامه نگاری ادامه دارد.

همچنین حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰ به سازمان مالیاتی  معرفی شده است و نگاه عرضه به بازار مسکن برای این‌ها وجود دارد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: افرادی که بیش از ۲۰ خانه به نام داشتند و در سامانه املاک و اسکان ثبت نکرده‌اند، پیامک دریافت کردند.

وی توضیح داد: اتصال سامانه املاک و اسکان برقرار شده که در این میان آموزش و پرورش، بانک مرکزی و شهرداری‌ها همراهی خوبی داشته اند و برای اولین بار ثبت نام آموزش و پرورش که پیش از این از طریق قولنامه، مبایعه نامه و سند انجام‌می‌شد به صورت برخط از مجرای سامانه املاک و اسکان صورت گرفت و ۸ میلیون نفر ثبت آدرس کردند که خدمت قابل توجهی است.

نوروزی تکمیل کرد: علاوه بر این تا پایان سال ۱۴۰۱ و پس از دوسال از ایجاد سامانه، مراجعه به سامانه ۳ میلیون بود که ظرف ۷ ماه گذشته بیش از ۴ میلیون مراجعه جدید به سامانه داشته ایم که اقامتگاه سرپرست خانواده‌ها محرز شده و وضعیت سکونت مشخص شده که با همکاری همه دستگاه های خدمت‌رسان انجام شد و اقامتگاه ۲۳هزار نفر نهایی شده است و ۴.۵ میلیون سرپرست خانواده وضعیت سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان مشخص کرده اند.

وی تأکید کرد: اگر این سامانه تکمیل شود، برای سال آینده در باب سیاست گذاری مسکن از این سامانه استفاده می شود و اگر افراد به این سامانه مراجعه نکنند و اطلاعات آدرس تایید نشود، تعرفه برق واحد مسکونی با بالاترین قیمت محاسبه خواهد شد و این موضوع طی سلسله جلسات با وزارت نیرو، مطرح شده است.

شایان ذکر است ۳۰۰ هزار خانواده ای که بیشترین مصرف برق را داشته باشند، پیامک دریافت می‌کنند که اگر در سامانه املاک و اسکان ثبت نکنند جریمه پلکانی برق برای آنان اعمال می‌شود و ارسال پیامک از اول آبان‌ماه امسال شروع شده است.