شناسهٔ خبر: 148787 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم روز ملی جمهوری ترکیه بیان کرد؛

برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در آینده نزدیک/ اعلام محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در غزه

ببینید| حضور وزیر راه و شهرسازی در سفارت ترکیه وزیر راه و شهرسازی کشورمان در روز ملی ترکیه با حضور در سفارت این کشور با اشاره به محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در غزه و لزوم توسعه همه‌جانبه و تعمیق همکاری‌ها در همه حوزه‌ها به‌خصوص حمل و نقل از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز ملی جمهوری ترکیه با حضور در سفارت این کشور در تهران، با تأکید بر گسترش روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌های فی‌مابین و تبریک روز ملی جمهوری ترکیه به دولت و ملت این کشور، ابراز امیدواری کرد که شاهد بسط و گسترش روز افزون روابط دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی باشیم.

اعلام محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در غزه

وی با محکوم سازی وقایع جاری در غزه و جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بیگناه فلسطین اعلام انزجار کرد و افزود: به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه از حمایت‌های مردم ترکیه از مردم مظلوم فلسطین و مواضع مقامات عالیرتبه سیاسی ترکیه در محکومیت جنایات اشغالگران ابراز خرسندی می‌کنم و امیدوارم که تلاش‌های دو کشور در کنار سایر دولت‌ها و ملت‌های مسلمان موجب توقف هرچه سریع تر نسل‌کشی رژیم منحوس صهیونیستی در غزه و پایان جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست در فلسطین شود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با اشاره به درگذشتگان فاجعه زلزله در جنوب ترکیه و طلب آمرزش و مغفرت برای آنها، تصریح کرد: دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی و در عرصه سیاست خارجی اهمیت زیادی برای توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان قائل است و در این میان جمهوری ترکیه دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است‌.

هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک 

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در آینده نزدیک رئیس جمهور ایران به منظور برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور و بررسی راه‌های ارتقاء مناسبات به آنکارا سفر خواهد کرد و پیش از این سفر بیست و نهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی در تهران با حضور اعضای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه سومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در صادرات و واردات است، تصریح کرد: در حال حاضر حجم تجارت ایران و ترکیه بیش از ۱۳.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است و با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور و جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک دو کشور، این حجم تجارت بین دو کشور به هیچ وجه رضایت بخش نیست و با حجم تجارت هدف گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری از سوی رهبران دو کشور فاصله زیادی داریم و نیل به این هدف تعیین شده، تلاش مضاعفی را از سوی دستگاه‌های ذیربط دو کشور می‌طلبد.

وی اضافه کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تقریباً در تمامی حوزه‌های اقتصادی و تجاری نقش مکمل دارند. همکاری دو کشور در حوزه انرژی اعم از نفت و گاز و برق علاوه بر تامین نیازهای متقابل می تواند بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای در این حوزه فراهم کند.

همکاری و هم افزایی در حوزه حمل و نقل 

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین موقعیت جغرافیایی دو کشور فرصت گرانبهایی را برای همکاری و هم افزایی در حوزه حمل و نقل فراهم آورده است و خوشبختانه مسئولین دو کشور با درک این مهم در صدد همکاری های نزدیک‌تر و واقع بینانه‌تر در زمینه تکمیل کریدورهای حمل و نقل غرب به شرق و شمال - جنوب هستند.

به گفته بذرپاش، تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، گمرکی، علمی، محیط زیست و مسئله آب از دیگر موضوعاتی است که توسعه و بسط آن از سوی دو طرف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اشاره کرد: حدود ۴۰۰ سال است که مرز مشترک ایران و ترکیه مرز دوستی و برادری و صلح و ثبات بوده و ان‌شاءالله همچنان هم خواهد بود و امیدوارم به عنوان کارگزاران این دو کشور بزرگ بتوانیم نقش خود را در تداوم تحکیم و گسترش این مناسبات دوستانه به‌خوبی ایفا کنیم و برگی به این تاریخ درخشان همسایگی و برادری اضافه کنیم.

صلح و ثبات و امنیت در منطقه با توسعه روابط ایران و ترکیه 

بذرپاش ادامه داد: همکاری دو قدرت بزرگ منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه علاوه بر منافع متقابل دو کشور می‌تواند صلح و ثبات و امنیت و توسعه و رفاه را در منطقه به ارمغان بیاورد.

به گفته بذرپاش، این دو همسایه با برخورداری از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم نقشی مؤثر در معادلات منطقه‌ای داشته و دارند.

وی افزود: خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درستی قرار داشته و به صورت فزاینده‌ای در حال توسعه و تعمیق است و دیدارهای متقابل مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه طی سال‌های اخیر بیانگر روابط خوب سیاسی و اعتماد متقابل میان آن‌ها برای توسعه به همکاری‌ها است.

بذرپاش در پایان از خداوند متعال برای همه جهان اسلام و به‌ویژه برای ملت دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، سلامتی، رفاه، شادکامی و پیشرفت مسألت کرد.