شناسهٔ خبر: 148842 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ساخت و نگهداری ۱۲۴ کیلومتر محور روستایی در چهارمحال وبختیاری

آسفالت راه روستایی معاون فنی و ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵۸ کیلومتر راه روستایی احداث و ۶۶ کیلومتر روکش آسفالت و نگهداری در راه‌های فرعی و روستایی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارات راه وشهرسازی( اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای چهارمحال وبختیاری،) سید مهدی مرتضوی‌زاده گفت: اهدافی که سازمان در سال جاری برای این اداره کل  تعیین کرده تحقق ۳۰ کیلومتر ساخت و روکش‌آسفالت ونگهداری راه‌های روستایی است که در عملکرد ۶ ماهه اداره‌کل بیش از این هدف اجرا شده است.

معاون فنی و ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به اینکه امسال نیز در حوزه اعتبارات افزایش خاصی نداشتیم اما در عملکرد پیشرفت قابل توجه‌ای رخ داده و در این مدت ۵۸ کیلومتر راه روستایی احداث و ۶۶ کیلومتر روکش آسفالت و نگهداری در راه‌های فرعی و روستایی انجام شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰ تا۳۰ کیلومتر به مقدار روکش آسفالت و۱۲ کیلومتر به مقدار ساخت راه‌های فرعی و روستایی اضافه شود.

مرتضوی‌زاده بیان کرد: این مقدار عملیات در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۶ کیلومتر ساخت و۱۷ کیلومتر روکش آسفالت ونگهداری و در سال ۱۴۰۱ نیز شامل ۲۷ کیلومتر ساخت و۵۰ کیلومتر روکش آسفالت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی بود که در مرحله شاهد پیشرفت ۲ تا ۳ درصدی بودیم.

 معاون فنی و ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: کل اعتبار استان ۱۸۹ میلیارد تومان است که ۳۰ میلیارد آن صرف نگهداری راه‌های روستایی و اصلی با عملیاتی نظیر نصب تابلو و... و بیش از ۱۵۰ میلیارد آن صرف اجرای پروژه‌ها شامل نگهداری، احداث ابنیه و ساخت راه‌های روستایی می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر احداث هرکیلومتر راه روستایی ۳.۵ تا ۵ میلیارد هزینه لازم دارد که با کل اعتبار استان تنها می‌توان ۳۷ پروژه انجام داد اما با این شرایط بیش‌تر از هدف مقرر ساخت و نگهداری انجام شده است.

مرتضوی‌زاده اظهار کرد: مبلغ مورد نیاز برای این پروژه‌ها از طریق اعتبار ملی، محرومیت‌زدایی، چانه‌زنی باسازمان و دیون ایجاد شده تعمیین شده است.

معاون فنی و ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: طبق آخرین آمار سرشماری که مربوط به سال ۹۵ است ۴۶۰ کیلومتر راه خاکی در روستاهای بالای۲۰ خانوار در استان وجود داشت که بامقدار جاده‌های روستاهای زیر ۲۰ خانوار که اولویت دوم ما هستند در مجموع ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده داشتیم.

وی ادامه داد: آسفالت این مقدار جاده از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا کنون ۱۲۰ کیلومتر از محورهای اولویت اول(روستاهای زیر ۲۰ خانوار) از دستور کار خارج شده‌اند و ۳۴۰ کیلومتردیگر باقی مانده است که امید است تا قبل از سرشماری دوم که در سال ۱۴۰۵ انجام می‌شود این رقم به ۲۰۰ کیلومتر برسد.