شناسهٔ خبر: 148941 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور:

کاهش مخاطرات گرد و غبار سیستان در اولویت دولت است

طوفان شن در سیستان و بلوچستان دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور گفت: با توجه به اینکه منشا آلودگی هوا و افزایش حجم ریزگردها در سیستان کانون خارجی دارد این ستاد در تلاش است با تدوین برنامه‌های برون مرزی در کنار اقدامات داخلی به کاهش این مخاطرات کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در حاشیه همایش ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار کشور در منطقه سیستان بیان کرد: بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان از گذشته‌های دور بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته به درازا می‌کشد بطوریکه این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم بوجود آورده است.

وی تاکید کرد: این ستاد در صدد است با اجرای برنامه های برون مرزی در کنار اقدامات داخلی و ملزم کردن دستگاهها به کاهش مخاطرات این منطقه کمک کند چرا که سیستان بحرانی ترین کانون گرد و غبار کشور بشمار می رود که از وضعیت بدی برخوردار است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی گردوغبار کشور گفت: کانون های گرد و غبار در کشور شناسایی و برنامه های هدفمندی نیز برای مقابله با آن تدوین شده اما این اقدامات فرامنطقه ای زمانبر و نیازمند تعامل همه بخش ها است.

گفتنی است بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که معمولا از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور مناطق شمالی و بعضا مرکزی سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد از گذشته‌های دور بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز بطول می‌انجامید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های ۲ دهه گذشته حتی تا ۱۶۰ روز هم به درازا می‌کشد. این بادها علاوه بر فرسایش خاک در منطقه سیستان، مشکلات و معضلات متعددی را برای مردم بوجود می آورند.

بادهای ۱۲۰ روزه از مشهورترین و اثرگذارترین بادهای محلی ایران محسوب می‌شود که بخش شرقی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وجود رسوبات ریزدانه باعث شده تا با وزش بادهای ملایم به حرکت درآیند و بستر بسیار مناسبی برای طوفان‌های گرد و خاک و ماسه فراهم کنند بطوریکه تاکنون خسارت‌های زیادی بر منطقه سیستان تحمیل کرده و امنیت شهرها و روستاها را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات و معضلات متعددی از جمله مهاجرت مردم و خالی شدن روستاهای منطقه از سکنه، پُر شدن انهار، رودخانه‌ها و مخازن طبیعی چاه نیمه‌ها، گسترش بیماری‌های مختلف بویژه چشمی، تنفسی و ریوی (سیستان در رتبه نخست بیماری سل قرار دارد)، بسته شدن راه های ارتباطی و لغو و تاخیر پرواز هواپیماها و غیره را موجب شده است.

به گفته کارشناسان زیست محیطی بروز خشکسالی، قطع آب رودخانه هیرمند و خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون خاصیت فرسایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان را افزایش داده است.

به گفته شماری از مردم سیستان، بادهای ۱۲۰ روزه در گذشته های نه چندان دور، پیش از خشکسالی نعمت بزرگی برای مردم این منطقه و شهرها و روستاهای مرکزی استان بویژه زاهدان محسوب می شد و هوای منطقه را در بهار و تابستان دلپذیر و خنک می کرد بطوریکه شب های زاهدان معروف بود و اکنون بسیاری از کسانی که گذشته این منطقه را تجربه کرده اند حسرت شب های ۲۰ سال پیش سیستان و زاهدان را می خورند.