شناسهٔ خبر: 148952 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

لزوم به ‌کارگیری فناوری های نوین در تولید قیر و ساخت آسفالت

. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییر الگو در استفاده از شیوه‌های سنتی و به‌کارگیری فناوری های جدید، بر افزایش کیفیت قیر و آسفالت تأکید کرد و گفت: کیفیت معابر و راه‌ها مستلزم به‌کارگیری تکنولوژی نوین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با تأکید بر لزوم تغییر الگوی قیر و آسفالت به عنوان خروجی این همایش، یادآور شد: در کشور سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می‌شود که ۴ میلیون تن صادرات و ۲میلیون تن برای مصرف داخلی است و در پروژه‌های مسکن مردم کاربرد دارد.

به گفته بذرپاش پروژه‌های جدیدی مثل شهرک‌سازی در ۵۰ نقطه کشور و ۲۷ نقطه ساحلی در مراحل پایانی اخذ مصوبات است.

واگذاری بی‌سابقه یک میلیون زمین روستایی

وی با اشاره به احداث یک میلیون و ۸۶۰ هزار پروژه مسکن شهری، از اضافه کردن یک میلیون قطعه زمین به روستاهای کشور فارغ از قطعات موجود، خبر داد که در تاریخ کشور بی سابقه است.
بذرپاش تشریح کرد: پروژه بزرگ مسکن مردم در وزارت راه و شهرسازی با جدیت دنبال می‌شود و عملیات اجرایی آن‌ها یکی پس از دیگری آغاز می شود و الحمدالله با وجود مقررات دست و پاگیری که وجود دارد، پیشرفت خوبی حاصل شده است.

وی یادآور شد: ساخت مسکن در مقیاس بزرگ، کار راحتی نیست و مرور عملکرد ساخت مسکن در ادارات و شرکت‌ها گواه این موضوع است که سرنوشت جذاب و خوبی نداشتند و حتی پروژه‌های ۵۰ الی ۱۰۰ واحدی و نهایتاً ۵۰۰  تا ۶۰۰ واحدی، تا ۲۰ سال طول می‌کشید.

با وجود مشکلات عدیده، چرخ تأمین واحدهای مسکونی به حرکت درآمده است

بذرپاش در خصوص دشواری ساخت پروژه‌ها عنوان کرد: تأمین واحدها در وزارت راه و شهرسازی گاهی به مشکلات حقوقی بر خورده و تأمین زمین و آماده‌سازی آن نیز داستان طویلی دارد اما با وجود تمام مشکلات و سختی‌هایی که در بحث تأمین مصاله و منابع مالی و.... وجود دارد، چرخ این کار به حرکت درآمده است و اخبار خوب و امیدآفرین به مردم اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به کلان پروژه "ایران‌راه" و تکمیل کریدورهای شمال_جنوب و شرق به غرب در بخش‌های مختلف ریلی و آزادراهی افزود: تأمین مواد و مصالح مورد نیاز این بخش، کار روزمره  وزارت راه و شهرسازی است که پیگیری پروژه‌ها و سرکشی به آن‌ها به جد دنبال می‌شود که در این راستا چندهزار پیمانکار در پروژه‌های راهسازی بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مشغول به کار هستند.

لزوم تأمین زیرساخت‌ها در روستاها

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تأمین مسکن و احداث و  بهسازی راه‌ها در روستاها مستلزم وجود زیرساخت ها مانند مراکز درمانی است تا انگیزه مهاجرت معکوس هم محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که واگذاری یک میلیون زمین روستایی در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است، به پروژه "ایران راه" اشاره کرد و ادامه داد: عملیات عمرانی بیش از هزار کیلومتر راه در حال انجام است.

با عبور از شیوه سنتی و تغییر تکنولوژی، کیفیت ساخت آسفالت و قیر افزایش یابد

وی با یادآوری این موضوع که  آزادراه تهران شمال نمایشگاه توانمندی مهندسان ایرانی بود، گفت: در خصوص کیفیت آسفالت گله و نارضایتی وجود دارد و بایستی کیفیت ساخت آسفالت و کیفیت قیر  افزایش یابد و تغییر الگو داشته باشد که پروژه‌ها ماندگار تر شوند و مدت زمان نگهداری راه‌ها افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگرچه محدودیت تامین منابع وجود دارد و در ایران عوارض بنزین و مسافت طی شده مانند برخی کشورها  از کاربران اخذ نمی‌شود، اما کیفیت معابر در بخش آسفالت مقبول مردم نیست و باید با استفاده از ظرفیت های جدید مثل قیرهای اصلاح شده با در نظر گرفتن محیط زیست تغییر کند.

نقش کلیدی آموزش در تغییر تکنولوژی

وی با تاکید بر اهمیت آموزش گفت: آموزش حتی در ساده ترین سطوح عملیاتی حداقلی اتفاقات متفاوتی رقم می خورد و نسخه ای که این همایش صادر می‌کند باید به تغییر الگو و به‌کارگیری تکنولوژی جدید کمک کند.

بذرپاش تغییر تکنولوژی را لازم دانست و تأکید کرد: تکنولوژی سنتی باید تغییر کند و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ​​باید در این صحنه نقش پیشرو داشته باشد؛ همچنین قابلیت جذب و انتقال تکنولوژی را نیز باید در نظر بگیریم، در غیر این صورت با این منابع و مصالح، همین خروجی را داریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نیازمند تصمیمات شجاعانه هستیم، اظهار کرد: هم با فعالسازی ظرفیت داخلی که نقش اصلی آن بر عهده مرکز تحقیقات و سایر سازمان‌های متصل به وزارتخانه مثل راهداری است و هم با تغییر الگو می‌توان با بازار بزرگ و گستره عملیات راهسازی و شبکه آزادسازی و اضافه کردن معابر و توسعه دیگر طرح‌ها رویارویی کرد.

وزارت راه و شهرسازی پیشران پیشرفت کشور

وی در تکمیل سخنان خود، گفت: گفتمان ما در وزارت راه و شهرسازی "پیشران پیشرفت" کشور است و ویژگی این گفتمان فناورانه و مردم پایه بودن است که در موضوعات یادشده، باید تلاش شود.کیفیت بالاتر برود قیمت تمام شده پایین تر بیاید تا منابع کمتری نیاز باشد و مشکلات جاده ای مرتفع شود که کاهش سوانح جاده ای و کاهش تلفات از نتایج آن است.

پانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونین وی و دیگر مسئولان، انجمن‌ها، دانشگاهیان و بخش خصوصی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این همایش از نرم‌افزار محاسبه عمق یخبندان در پروژه‌های روسازی راه‌، رونمایی شد  و از چهره برجسته صنعت قیر و آسفالت کشور نیز تقدیر شد.