شناسهٔ خبر: 149014 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

بازدید رئیس سازمان هواشناسی از ایستگاه فرودگاهی زابل و ساختمان جدید هواشناسی زاهدان

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در بدو ورود به سیستان و بلوچستان از ایستگاه سینوپتیک هواشناسی فرودگاهی زابل و پروژه احداث ساختمان جدید هواشناسی زاهدان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج بخش مسلمان در بازدید از ایستگاه فرودگاهی زابل ضمن وضعیت تجهیزات ایستگاه را نیز مورد بررسی قرار داد.

ایستگاه هواشناسی زابل جزو قدیمی‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی استان سیستان و بلوچستان است که بیش از ۶ دهه از فعالیت آن می‌گذرد و داده‌های ارزشمندی برای این منطقه ثبت کرده است.

بازدید از پروژه احداث ساختمان جدید هواشناسی زاهدان

رئیس سازمان هواشناسی کشور از پروژه احداث ساختمان جدید ایستگاه هواشناسی فرودگاهی و جو بالای زاهدان بازدید و بر ضرورت تکمیل پروژه تاکید کرد.

فرایند احداث این پروژه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و شامل ساختمان اداری و سوله اتاق گاز است.

ایستگاه هواشناسی فرودگاهی زاهدان از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور است که در سال ۱۳۲۷ شمسی به بهره برداری رسیده است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گیری در مجاورت کویر لوت، مناطق خشک و بیابان، دریای عمان و مناطق کوهستانی همواره در معرض پدیده‌های مخاطره آمیز جوی است.

این استان هم اکنون دارای ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی، ۱۱ اقلیم شناسی خودکار، ۶ اقلیم شناسی سنتی و ۱۴۹ ایستگاه بارانسنجی است.

بازدید از یکی از مهم‌ترین چشمه‌های انتشار گردوخاک کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در سفر به شمال سیستان و بلوچستان از تالاب خشکیده هامون به عنوان یکی از مهمترین چشمه‌های انتشار گردوخاک کشور بازدید کرد که بیش از یک ماه قبل شاهد توفان شن شدیدی بود و واکنش ناسا را نیز در پی داشت. 

رصد خانه ناسا هفتم مهر امسال با انتشار تصویر ماهواره‌ای این توفان شن اعلام کرد این تصویر توده‌های غلیظی از گرد و خاک را نشان می‌دهد که صدها کیلومتر در سراسر منطقه خشک پاکستان و افغانستان جریان دارد. 

در بخشی از گزارش ناسا آمده است: وقتی هامون می‌خشکد، این منطقه به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه به کانون توفان‌های گرد و خاک تبدیل می‌شود که استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران را درگیر می‌کند. 

بر اساس اعلام رسانه ها، ناسا در این گزارش افزوده است: خشکسالی‌های پی در پی از سال ۱۹۹۹ به همراه افزایش تقاضای آب در افغانستان، خشکی هامون تشدید شده است.