شناسهٔ خبر: 149137 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مجری طرح راه آهن زاهدان بیرجند مشهد اعلام کرد:

پیش بینی بهره‌برداری از راه آهن خراسان جنوبی تا چهار سال آینده

راه آهن خراسان جنوبی مجری طرح راه آهن زاهدان - نهبندان - بیرجند - مشهد گفت: در صورت تامین اعتبار پیش بینی می‌شود تا چهار سال آینده خط راه آهن شرق کشور و قطعات مربوط به استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان جنوبی) ، سید حافظ سعادت‌نژاد در نشست بررسی آخرین وضعیت عملیات اجرایی قطعات طرح راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان،جمعی از مدیران استان، مشاوران و پیمانکاران طرح در محل کارگاه قطعه ۱۶ شرکت ویسا برگزارشد افزود: قطعات راه آهن در بخش چابهار ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حوزه استان خراسان رضوی نیز قطعه ۲۳ از یونسی به گناباد سنوات قبل شروع شد که اکنون در بخش زیرساختی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی هم ۴۳۲ کیلومتر مسیر ریلی به قطعات مختلف تقسیم شده که ۹۵ درصد مطالعات آن بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح توسط رئیس جمهور، انجام شده است.
مجری طرح راه آهن زاهدان - زابل - نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی - مشهد ادامه داد: از محل تهاتر نفتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با اجازه مقام معظم رهبری برای تکمیل راه آهن شرق کشور در مسیر زاهدان تا مشهد تامین شده است.
وی گفت: از آنجایی که بیشترین طول مسیر در خراسان جنوبی است، سهم بیشتری از اعتبارات به قطعات در حال ساخت این استان اختصاص می‌یابد.
میرمحمد مودی مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی هم گفت:در این نشست آخرین وضعیت عملیات اجرایی و مشکلات و موضوعات مرتبط در تمامی ۲۳ قطعه طرح ریلی شرق کشور مطرح و بررسی شد.
وی افزود:رئیس جمهور پانزدهم شهریور امسال در آغاز سفر مردمی به خراسان جنوبی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط‌ آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که از چابهار تا سرخس امتداد دارد، صادر کرد.
مودی ادامه داد:طرح احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سال‌های گذشته کلید خورد اما با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه مردم استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد:مهمترین مشکل این طرح زیربنایی، تامین منابع مالی بود که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در نهایت با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفتی، گره اعتباری ابر پروژه ریلی شرق کشور باز شد.
مودی افزود:طول راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سال‌ها انتظار مردم به ریل سراسری متصل می‌شود.