شناسهٔ خبر: 149153 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۱۸ درصد تردد محورهای استان مرکزی مربوط به وسایل نقلیه سنگین است

تردد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به آمار تردد در محورهای شریانی استان در ۷ ماه اخیر گفت: در این مدت ۱۸۷ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۲۲ تردد توسط سامانه‌های ترددشمار آنلاین ثبت شده که ۱۸ درصد این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با اشاره به تحلیل تردد خودروهای عبوری در ۷۰ محور شریانی مجهز به سامانه ترددشمار آنلاین استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه بیش از ۱۸۷ میلیون تردد در شبکه راه‌های استان توسط این سامانه‌ها ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۶ درصد رشد همراه بوده است.

وی با اشاره به آمار تردد در ۷ ماه اخیر افزود: در این مدت ۱۸۷ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۲۲ تردد ثبت شده که ۱۸ درصد این ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین در محورهای مواصلاتی استان بیان کرد: آمار بالای تردد این‌گونه وسایل نقلیه در راه‌های استان نشان از اهمیت حمل و نقل و همچنین صنعتی بودن استان دارد که همین امر موجب شده تا فرسایش رویه‌های آسفالتی با سرعت بیشتری رقم بخورد.

جهانی ادامه داد: از این تعداد تردد در ۷ ماه سال جاری، ۹۳۹ هزار و ۵۷۲ تردد مربوط به اتوبوس و مابقی نیز به وسایل نقلیه سبک و سواری اختصاص پیدا کرده است؛ تردد اتوبوس در محورهای استان نسبت به مدت مشابه گذشته یک درصد افزایش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین یادآور شد: آمار خروجی‌های وسایل نقلیه از استان ۳۷ میلیون و ۶۸ هزار و ۵۱۱ تردد بوده که نسبت به مدت مشابه ۳ درصد افزایش داشته است.

جهانی تعداد تردد خودروهای وارد شده به مرکز استان را ۱۷ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۸۸ مورد عنوان کرد و ادامه داد: ترددهای ورودی انواع وسایل نقلیه ۹ درصد افزایش داشته است؛ همچنین تردد خروجی‌ها از شهرستان اراک نیز با افزایش ۳ درصدی ۱۶ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۸۹ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی هم در بخش ترددهای ورودی و هم ترددهای خروجی رتبه سوم کشور را در اختیار دارد افزود: سرعت متوسط ثبت شده خودروهای عبوری توسط دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در جاده‌های استان برابر با ۸۸ کیلومتر بر ساعت بوده که نسبت به میانگین کشوری ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر است.

به گفته جهانی، ۸۶ دوربین ثبت تخلف سرعتِ مجهز به محاسبه میانگین سرعت در جاده‌های استان وجود دارد که در مقایسه با میانگین فواصل دوربین‌های منصوب در راه‌های کشور، به مراتب وضعیت مناسبی را در راههای استان شاهد هستیم به طوری که فاصله دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در راه‌های کشور برابر با ۴۳ کیلومتر و در استان برابر با ۲۳ کیلومتر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی محور شازند – اراک را با ۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۶۸۲ تردد، پرترددترین محور استان برشمرد و بیان کرد: بعد از این محور، آزادراه تهران - ساوه با ۷ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۶۴ تردد در جایگاه دوم و محور اراک - سلفچگان با ۶ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۱۷ تردد در جایگاه سوم استان قرار گرفته‌اند.