شناسهٔ خبر: 149647 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ثبت بیش از ۳۷ هزار معامله در سامانه املاک و مستغلات/ طرح هم‌پیوندی در بهره‌مندی استان‌های فاقد ساحل از اقتصاد دریا

مسکن شهرهای جدید موافقت با ایجاد دو شهرک مسکونی در مازندران، ثبت بیش از ۳۷ هزار معامله در سامانه املاک و مستغلات، طرح هم‌پیوندی در بهره‌مندی استان‌های فاقد ساحل از اقتصاد دریا، بخشی از مهمترین اخبار مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تسریع در اجرای طرح‌های شهرک‌های ساحلی

رئیس جمهور امروز در جلسه شورای‌عالی مسکن ضمن دستور دستور برای اجرای طرح‌های شهرک‌های ساحلی در چهار استان کشور ، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی را موظف کرد به فوریت جریمه‌های بانک‌های متخلف را طبق قانون در قالب مالیات وصول و گزارش آن را ارائه کند.

۲۷ منطقه برای ساخت شهرک‌های ساحلی مشخص شد

وزیر راه وشهرسازی گفت: ۲۷ نقطه ساحلی در ۴ استان کشور برای ساخت شهرک‌های ساحلی مشخص شد.

موافقت با ایجاد دو شهرک مسکونی در مازندران

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری از موافقت شورای عالی با الحاق ۱۵۵هکتار اراضی به شهر نیشابور و ایجاد دو شهرک مسکونی در مازندران خبر داد.

طرح هم‌پیوندی در بهره‌مندی استان‌های فاقد ساحل از اقتصاد دریا

وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه در طرح هم‌پیوندی، استان‌های فاقد ساحل نیز از اقتصاد دریا بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: عدالت استفاده از اقتصاد دریا، بالابردن ظرفیت گردشگری و جمعیت پذیری این مناطق با تأمین زیرساخت‌ها محقق می‌شود.

ثبت بیش از ۳۷ هزار معامله در سامانه املاک و مستغلات

معاون مسکن و ساختمان از ثبت ۳۷ هزار و ۵۷۳ معامله در سامانه املاک و مستغلات خبر داد و گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات ودیعه مسکن به ۸۰ همت به بانک مرکزی ارایه شده است.

رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده ۱۵۲ شهر

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری، گفت: صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در سه ماهه اول امسال، به صورت میانگین ۵۷ درصد افزایش یافته است.

تکمیل بیمارستان ۱۸۰ تختی بوشهر با تامین اعتبار سال آینده

معاون فنی و اجرایی سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اعلام اینکه بیمارستان ۱۸۰ تختی بوشهر یکی از بیمارستان‌های آموزشی تخصصی و فوق‌تخصصی برای تکمیل به ۷۰۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد از برنامه تکمیل این بیمارستان برای سال آتی در صورت تامین اعتبار به موقع آن، خبر داد.

تسریع در اجرای ضوابط تشویقی متضمن نوسازی محله‌ای

بر اساس بررسی‌های انجام شده در یک ماه گذشته (مهرماه سال ۱۴۰۲ ) ۴۴ شهر از سراسر کشور به تعداد شهرهایی که پیش از آن مصوبه «سیاست­‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌­ای در بافت‌­های فرسوده و ناکارآمد شهری» را اعمال می­‌کنند، افزوده شده و در مجموع در ۷۱ شهر سیاست‌ها و ضوابط تشویقی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در حال اجراست.

تکمیل ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه‌تمام با اخذ مالیات از بانک‌ها

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن از سهم ناچیز بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات مسکن گلایه کرد و گفت: با اخذ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات بانک‌ها و تزریق آن به پروژه‌های مسکن، بالغ بر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه‌تمام، تکمیل و آماده تحویل به متقاضیان خواهد شد.

۴ تفاهم‌نامه جدید ساخت مسکن با واحدهای صنعتی منعقد می‌شود

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: به‌زودی ۴ تفاهم‌نامه مشترک در قالب صنعت‌شهرها میان سازمان ملی زمین و مسکن و واحدهای صنعتی در استان‌های البرز، کرمانشاه، شرق سمنان، خراسان رضوی منعقد خواهد شد.

طراحی نظام جامع بانکی برای مشارکت بیشتر بانک‌ها در خانه‌سازی

مدیرعامل بانک مسکن طراحی یک نظام جامع بانکی را راهکار مشارکت دیگر بانک‌ها در حوزه مسکن سازی در کشور دانست و گفت: دلیل عدم استقبال بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن این است که اساسا نظام بانکی جامعی برای آنها طراحی و تدوین نشده است.

پرداخت ۱۰۱ هزار و ۴۲۵ میلیاردتومان به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام اینکه قراردادهای تسهیلاتی بیش از ۲۹۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در آن بانک امضا شده است از پرداخت ۱۰۱ هزار و ۴۲۵ میلیاردتومان به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده متقاضیان خبر داد.

تقدیر مجمع نمایندگان کردستان از وزارت راه و شهرسازی

نمایندگان مردم کردستان در نامه‌ای به رییس جمهوری ضمن قدردانی از تلاش مجموعه دولت برای ارایه خدمات در استان کردستان از تلاش های مهرداد بذرپاش وزیر جوان و جهادی راه و شهرسازی برای حوزه‌های مسکن، شهرسازی و بخش‌های مختلف حمل و نقلی از جمله راه‌آهن در سطح استان کردستان تقدیر کردند.