شناسهٔ خبر: 149866 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشستی با حضور مسئولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مسئولان شهری شیراز؛

مطالعات تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز به اتمام رسید

نشست مطالعات تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشستی با حضور مسئولان مرکز و مسئولان شهر شیراز ارایه شد و مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز که به دلیل وظایف قانونی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (بر اساس بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) توسط این مرکز در حال انجام بوده است، طی مراحل فنی و مطالعاتی مختلف و همچنین انجام بازدیدهای متعدد میدانی از بخش‌های مختلف  شهر شیراز و پیرامون آن، به طور کامل به انجام رسیده است. 

با توجه به آیین‌نامه ۲۸۰۰، احداث ساختمان‌ها و مراکز با اهمیت نظیر مدارس، بیمارستان‌ها، جایگاه‌های سوخت‌رسانی، ایستگاه‌های امدادی و مدیریت بحران و ساختمان‌های بلند در حرایم گسل‌های اصلی شهرها ممنوع بوده است و همچنین تمامی ساخت و سازهای انجام شده در این محدوده‌ها باید براساس ضابطه ساخت و ساز در حرایم گسلی که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری تدوین و ابلاغ شده است، انجام شود. 

نتایج طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز که طی آن حریم گسل‌های اصلی این شهر تا شعاع ۱۰ کیلومتری به همراه جانمایی و تحلیل ریسک تمامی مستحدثات و مراکز مهم شهری و برون‌شهری درون این حریم تعیین شده است، در نشستی با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی، رییس بخش زلزله‌شناسی و مهندسی این مرکز، شهردار شیراز، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، اعضای شورای شهر شیراز و دیگر مسئولان شهری شیراز ارائه شده و مورد تایید قرارگرفت.

گفتنی است نتایج اخذ شده از این طرح باید جهت تایید و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شده و مراحل ارزیابی نتایج و ابلاغ نقشه‌های حریم گسل‌های اصلی به نهادهای ذی‌ربط توسط این شورا انجام شود.