شناسهٔ خبر: 150207 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دوازدهمین کمیسیون اجرایی آئین‌نامه مدیریت حمل‌ونقل و سوانح رانندگی استان مرکزی

دوازدهمین کمیسیون اجرایی اراک دوازدهمین کمیسیون اجرایی آئین‌نامه مدیریت حمل‌ونقل و سوانح رانندگی استان مرکزی با موضوع بررسی نقاط حادثه‌خیز مصوب در شبکه راه‌های استان مرکزی و برنامه‌ریزی برای رفع ۱۵ نقطه از ۳۷ نقطه حادثه‌خیز استان تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی با حضور نماینده معاون اول رییس جمهور، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون امور عمرانی استانداری مرکزی، مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی و جمعی از مدیران و مسئولان استانی در اراک برگزار شد.

مجید صباغ‌زاده مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این نشست گفت: اقدامات ایمن سازی راه‌ها به دو بخش پیش‌گیرانه و واکنشی تقسیم می‌شود که منظور از اقدامات پیشگیرانه شناسایی نقاط مستعد حادثه و اقدام در جهت رفع آن و منظور از اقدامات واکنشی تحلیل علت تصادفات در یک نقطه و اقدام سریع برای رفع آن است که از این نقاط بعنوان نقاط پرتصادف یاد می‌شود.

صباغ‌زاده ادامه داد: دوره جدید فرآیند شناسایی نقاط پرتصادف از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ شروع و از سال ۱۴۰۱ جمع آوری اطلاعات آن آغاز شد.

وی افزود: در آبان ماه سال گذشته در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نقاط شناسایی شده مصوب و در آذرماه لیست نقاط مصوب به استانداری ها به عنوان رییس کمیسیون ایمنی استان ابلاغ شد که به تبع آن در مجموع در استان مرکزی بر اساس آمار جمع آوری شده ۳۷ نقطه پرتصادف شناسایی و ابلاغ شده بود.

مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در کنار شناسایی و جمع آوری اطلاعات، بازدیدهای میدانی نیز از این نقاط انجام گرفته و در اردیبهشت سال جاری طرح های اصلاحی ارائه شده و در برنامه ۱۴۰۲ از ۳۷ نقطه شناسایی شده در استان مرکزی ۱۵ نقطه باید تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ اصلاح شود که عملیات اجرایی ۹ نقطه به اتمام رسیده و شش نقطه نیز تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ رفع خواهد شد.

نصیری نماینده معاون اول رییس جمهور در این نشست گفت: از دی ماه و بهمن ماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری، شورای عالی حمل و نقل و ایمنی توسط معاون اول رییس جهمور در چند مرحله برگزار شده که در این جلسات در خصوص ۸۸۷ نقطه حادثه خیز کشور مباحثی مطرح و تصمیماتی نیز گرفته شده و به استانداران ابلاغ شده است تا با استفاده از منابع مالی داخلی به هر طریق ممکن در رفع این نقاط هم افزایی لازم را انجام دهند.

وی افزود: بر اساس حکم ابلاغی وزارت راه و شهرسازی با مشارکت استانداران و معاونت فرهنگی معاون اول رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور به صورت میدانی وظیفه نظارت و رصد و پیگیری و برطرف شدن نقاط حادثه خیز را بر عهده خواهند داشت.

معاون فرهنگی معاون اول رییس جمهور بیان کرد: نقاطی در استان مرکزی به عنوان نقاط حادثه خیز مشخص شده که استانداران باید برای رفع آن اقدام و در نهایت صورتجلسه رفع نقاط را مصوب نمایند؛ تا مشخص شود چه نقاطی و با چه میزان اعتبار از طریق استانداریها و چه میزان از طریق سازمان راهداری تکمیل شده و تعداد باقی مانده را تا چه زمانی به اتمام خواهند رساند.

در این جلسه علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اظهار کرد: در بحث تصادفات، حداقل یک‌بار در ماه کمیسیون ایمنی راه‌ها برگزار و مسیرهای مختلف بررسی می‌شود، در یک سال گذشته تصادف منجر به فوت کاهش داشته که شاید یکی از دلایل آن ساماندهی جاده‌های استان از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.

وی با بیان اینکه در برخی مسیرها تعدد تصادفات وجود دارد افزود: ۲۲ نقطه حادثه‌خیز استان نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که نیاز به هدف‌گذاری در این خصوص است، طبق برداشت صورت گرفته نمی‌توان گفت این نقاط بیشترین تصادفات را دارند بلکه نسبت به برخی محورها تصادفات منجر به فوت کمتری دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی بیان کرد: کنارگذر شمالی اراک، محور دلیجان و محور خنداب از جمله محورهای پرتصادف هستند، محور خیرآباد اراک نیز از جمله محورهای خطرناک بود که با اقدامات راهداری استان و طراحی و اجرای یک دوربرگردان، تاکنون تصادفی در این محور مشاهده نشده است.

اسدی اضافه کرد: از مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در کشور ۳۷ نقطه مربوط به استان مرکزی است که بر اساس دستور معاون اول رئیس جمهور، استانداری مرکزی باید قسمتی از اصلاح این نقاط را در دست داشته باشد، البته نقاط حادثه‌خیز دیگری هم وجود دارد که این نقاط پیشنهاد داده می‌شود، امیدواریم بر اساس یک‌زمان بندی ظرف یک سال آینده این نقاط مرتفع شود.

وی ادامه داد: منابع مالی چهار نقطه از ۳۷ نقطه حادثه‌خیز استان تا سقف ۵۰ میلیارد تومان از سوی استان و مابقی توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود.