شناسهٔ خبر: 150248 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشریح راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده:

راهبردهای متفاوت در دولت سیزدهم برای کاهش بناهای ناپایدار و بافت‌های ناکارآمد اتخاذ شد

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اتخاذ راهبردهای متفاوت در دولت سیزدهم برای کاهش بناهای ناپایدار و بافت‌های ناکارآمد ، گفت: حدود ۵۵ درصد از برنامه نهضت ملی جهت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده محقق شد و این تازه شروع کار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که با محور مسکن و بازآفرینی و با حضور جمعی از مدیران کشوری، استادان دانشگاه و صاحبنظران این عرصه روز چهارشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد، به بیان سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم در زمینه بازآفرینی شهری پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در سومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری گفت: در برنامه بازآفرینی شهری، اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان سفیران بازآفرینی هستند که از یک طرف حمایت‌های دولت و شهرداری‌ها را برای مردم تبیین کرده و از سوی دیگر مطالبات شهروندان را پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که مردم با بسیاری از قوانین و مصوبات در زمینه بازآفرینی و نوسازی مسکن آشنا نیستند، اظهار کرد: پرداختن به این مهم نیازمند یک جهاد تبیین است تا مردم با حقوق خود آشنا شوند.

آیینی ادامه داد: در دولت سیزدهم با توجه به شناخت دقیقی که از بازآفرینی به دست آمده راهبردهای متفاوتی نسبت به گذشته اتخاذ شد. اولین راهبرد کلیدی حفظ جان انسان‌هاست. بر اساس آمار، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در محدوده بافت‌های ناکارآمد وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در این بناها ساکن هستند و در صورت عدم توجه به این موضوع در صورت وقوع زلزله شاهد بم دیگری خواهیم بود. بنابراین، چاره‌ای جز شتاب دادن به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نداریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تصریح کرد: برای این منظور و بر اساس سند بازآفرینی شهری باید سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی و غیره این محلات به متوسط سرانه نقاط توسعه یافته همان شهر برسد. از سوی دیگر تامین خدمات زیرساختی و روبنایی در محلات فرسوده منجر به ارتقای مرغوبیت لازم شده تا بخش خصوصی و تعاونی‌ها به نوسازی تشویق شوند و مسیر نوسازی هرچه سریعتر طی شود.

وی با بیان این که برای تشویق بیشتر بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها بسته‌های تشویقی گوناگونی تدوین و مصوب شده است، عنوان کرد: در بخش نوسازی مسکن طی این دوسال بیش از ۱۶۱ هزار و ۱۴۷ واحد پروانه نوسازی مسکن در محدوده بافت‌های فرسوده صادر شده و بیش از ۵۱ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این که این واحدها نوسازی شده‌اند ظرفیتی جدید برای تولید مسکن نیز فراهم شده است.

حدود ۵۵ درصد از برنامه نهضت ملی در بافت فرسوده اجرا شد

آیینی با تاکید بر این که بازآفرینی‌شهری می‌تواند ظرفیت بالایی برای تامین مسکن فراهم کند، اظهارکرد: قریب به ۵۵ درصد از برنامه نهضت ملی جهت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده محقق شده و این تازه شروع کار است. استان خراسان رضوی در این زمینه رتبه دوم را دارد و در این دو سال بیش از ۲۳ هزار واحد در حال نوسازی است. استان تهران نیز رتبه اول را با ۴۲ هزار واحد تولید مسکن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اکنون بسته‌های تشویقی در چهار محور اجرا می‌شود، توضیحاتی در خصوص این بسته‌ها ارایه کرد و در ادامه افزود: دلیل موفقیت شهرهایی که نام بردم این است که شهرداری‌های این شهرها بسته تشویقی مناسب با شرایط بومی خودشان تدوین کرده‌اند. در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است. این بسته‌های تشویقی باید هر ۶ ماه یک بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شوند.

وی ادامه داد: راهبرد بعدی ما توسعه برنامه جامع اقدام مشترک با حضور شهرداری‌ها به عنوان بازیگر اصلی عرصه بازآفرینی شهری و سایر اعضای ستادهای بازآفرینی شهری است. در این برنامه مجموعه نیازهایی که در تولید مسکن و خدمات روبنایی و زیربنایی نیاز است بدون وجود تمام دستگاه‌های ذی‌ربط امکان پذیر نیست و همه این دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. در شهر مشهد برنامه تحول حاشیه شهر مشهد که یک برنامه جامع است، تدوین و در حال اجراست و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهرها باشد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری را به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام برشمرد و گفت: طی دو سال گذشته قریب به یکهزار پروژه  بازآفرینی شهری به بهره‌برداری رسید و ۳۰۰ پروژه دیگر را طی سال مالی جاری به بهره‌برداری خواهیم رساند. در دومین سفر هیات دولت به استان کردستان نیز هشت پروژه بازآفرینی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به افتتاح پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی نایسر گفت: این پروژه خدماتی، فرهنگی و ورزشی  در منطقه کم برخوردار و سکونتگاه غیررسمی نایسر شهر سنندج به نام " شهدای طوفان‌الاقصی" نامگذاری شد. این محله ببیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و شاید بتوان بزرگترین سکونتگاه غیررسمی سنندج است.

به گفته آئینی پروژه خدماتی، فرهنگی و ورزشی شهدای طوفان‌الاقصی دارای ۲ سالن سینما، کتابخانه به همراه سالن مطالعه، مهدکودک به همراه اتاق بازی کودک، سالن ورزشی و ۲۴ غرفه خدماتی به عنوان مکانی برای حمایت از اشتغال پایدار و کسب و کار محله و عرضه  تولیدات خانگی زنان سرپرست خانوار است.

آئینی در ادامه مردمی‌سازی را موتور محرکه نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد و گفت: این مهم شکل نمی‌گیرد تا زمانی که مردم محلات در قالب گروه‌های جهادی، بسیج و گروه‌های داوطلبانه پای کار بیایند که در مشهد این اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که بهترین شرایط حمایتی از نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی در دولت سیزدهم فراهم شده است، عنوان کرد: در کنار این راهبردها، ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در قانون بودجه برای بازآفرینی شهری دیده شده است. مهم‌ترین آن بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری است، بر اساس این بند برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تأمین زیرساخت‌های لازم در این مناطق، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم این مناطق را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند.

وی استفاده از بند م تبصره ۱۱ قانون بودجه را از دیگر ظرفیت‌های قانونی برای نوسازی بافت فرسوده برشمرد و توضیح داد: بر اساس این بند، متقاضیان دریافت سند در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین تا پایان اسفندماه فرصت ثبت‌نام در سامانه ارایه تسهیلات بافت فرسوده را دارند که این مهم باید تبدیل به حرکت جهادی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از ظرفیت‌های قانونی را استفاده از بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه برشمرد و تصریح کرد: بر اساس این بند،  اجرای طرح کلید به کلید و کلید به زمین، در دستور کار است و مالکان در محلات فرسوده در صورت واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوسازی شده با ۴۰ درصد تخفیف دریافت کنند که به‌ زودی عملیات اجرایی آن در کشور آغاز می‌شود.

 وی ادامه داد: شتاب بخشی به نوسازی مسکن به معنای کاهش کیفیت نیست و به هیچ عنوان کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد. در سند تحول دولت مردمی نیز بر نوسازی محله‌ای تاکید شده است و بسته تشویقی ۱۹ بندی بیشترین حمایت را از بلوکی‌سازی دارد که منجر به محله‌سازی می‌شود. نگاه این است که در کنار ساخت مسکن خدمات مورد نیاز هم تامین شود. 

آیینی با اشاره به این که در برنامه هفتم برنامه‌های خوبی برای نوسازی مسکن و بازآفرینی شهری دیده شده که در کمیسیون تلفیق مصوب شده است، عنوان کرد: در برنامه هفتم چند تسری در نظر گرفته شده است که امیدواریم به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد.