شناسهٔ خبر: 150275 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

همزمان با سفر رئیس جمهور انجام شد؛

آماده سازی ۵۴۸۰ قطعه زمین روستایی برای واگذاری در چهارمحال و بختیاری

تومانک مراسم آماده سازی و تامین ۵ هزار و ۴۸۰ قطعه زمین روستایی برای واگذاری به متقاضیان در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم کلنگ‌زنی و آماده‌سازی ۵ هزار و ۴۸۰ قطعه زمین روستایی در استان چهارمحال و بختیاری برای واگذاری به متقاضیان صبح امروز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه با حضور ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، روح اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن و غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستای تومانک برگزار شد.

روح‌اله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن در این مراسم که در روستای تومانک با آماده سازی ۴۸۰ قطعه زمین برای واگذاری سخن می گفت، با بیان اینکه دولت سیزدهم چشم‌انداز ایران قوی را برای خود ترسیم کرد، گفت: مرور عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تحقق وعده رییس جمهور و اجرای قانون جهش تولید مسکن نتایج خوبی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بخشی از این ساخت وسازها در بافت‌های فرسوده، بخشی در روستاها، شهرهای موجود و شهرهای جدید و بخشی هم به صورت خودمالکی در حال انجام است.

اکبری گفت: ساخت مسکن در روستاها به شرطی مناسب است که بتوانیم روستاییان را در محل زندگی خود ماندگار کنیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در کنار ساخت مسکن و تامین زمین در روستاها تصمیم گرفت، مهاجرت از روستاها به شهر را ریشه‌یابی کند.

وی با بیان اینکه دلایلی از جمله رفاه و مسائل هویتی در مهاجرت از روستاها به شهر موثر است، افزود: ساخت مسکن در روستاها بدون اینکه آرامش و آسایش و امکانات آن تامین نشود، نتیجه بخش نخواهد بود.

اکبری گفت: روستاها باید علاوه بر داشتن هوای خوب و اصالت فرهنگی لوازم رفاهی لازم را نیز داشته باشد که وزارت راه و شهرسازی برای تامین این شرایط برنامه‌ریزی کرده است.

وی تاکیدکرد: وزارت راه وشهرسازی علاوه بر ساخت مسکن بر فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی و زیربنایی مورد نیاز در مناطق مورد ساخت و ساز اهتمام دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: تا امروز ۵۶ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان چهارمحال و بختیاری یعنی حدود ۴۶ هزار واحد مقاوم‌سازی شده است.

مقاوم سازی ۴۶ هزار واحد مسکونی روستایی در چهارمحال وبختیاری

 غلامرضا صالحی در آیین تامین زمین و آماده‌سازی طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان، اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری ۸۳ هزار و حدود ۴۰۰ خانوار روستایی وجود دارد که خوشبختانه از ابتدا سال ۸۴ که طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن  روستایی توسط بنیاد مسکن شروع به‌کار کرده است تا امروز ۵۶ درصد از واحدها یعنی حدود ۴۶ هزار واحد مقاوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه  هنوز ۴۴ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم نشدند، ادامه داد: با توجه به اتفاق بی‌سابقه که در دولت سیزدهم  افتاد و وام از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش پیدا کرد و رقم هم از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان، قطعا سهمیه استان را افرایش خواهیم داد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، گفت: در سال جاری حدود ۵ هزار و ۵۰۰ واحد و در سال آینده نیز ۵ هزار و ۵۰۰ واحد یعنی در مجموع ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی خواهد شد تا آمار مقاوم‌سازی مسکن روستایی به ۷۰ درصد برسد.

صالحی بیان کرد: وام مسکن به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان افزایش مبلغ با همان ثبت زنجیره‌ای و دوره پرداخت ۲۰ ساله یافت که رقم اقساط هم رقم پایین است و یک تحولی در ساخت و ساز مسکن روستایی باشد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، خاطرنشان کرد: در  سطح کشور هم با توجه به محدودیت‌هایی که در موضوع توسعه فیزیکی روستا وجود داشت، با مصوبه شورای عالی مسکن حدود یک میلیون قطعه زمین روستایی را در دست مطالعه و تملک در دست واگذاری مردم عزیزمان داریم.