شناسهٔ خبر: 150314 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مطرح کرد

سازه های سبک، مقاوم ، ساده ، ارزان و سریع در طرح نهضت ملی مسکن

هرندی مرکز تحقیقات آموزش معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز با اشاره به اینکه رسالت وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن در پنج حوزه شامل سبک سازی، مقاوم سازی، ساده سازی، ارزان سازی و سریع سازی است، افزود: مقیاس پذیری فناوری و نیروی ماهر در دسترس در کنار فرهنگ سازی به مقرون به صرفه شدن فناوری های نوین ساختمانی کمک می کند.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز با اشاره به اینکه رسالت وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن در پنج حوزه شامل سبک سازی، مقاوم سازی، ساده سازی، ارزان سازی و سریع سازی است، افزود: مقیاس پذیری فناوری و نیروی ماهر در دسترس در کنار فرهنگ سازی به مقرون به صرفه شدن فناوری های نوین ساختمانی کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علی اکبر حدادی هرندی در نشست تخصصی اعضای هیأت مدیره و کمیسیون های تخصصی نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با تاکید بر ترویج روشهای نوین ساخت مسکن همراه با ارایه آموزشهای لازم به فعالان اجرایی پروژه های ساختمانی در سطوح مختلف، گفت: مبحث آموزش همواره از ارکان و اولویتهای اصلی تعاملات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور و استانها محسوب شده و مورد تاکید بوده است. در این راستا و به منظور ارتقای کیفیت دوره های آموزشی نظام مهندسی اخیراً بین مرکز و دفتر مقررات ملی ساختمان تفاهم نامه ای مبادله شده است تا نسبت به دانش افزایی و تربیت مدرسان دوره های آموزشی مباحث مقررات ملی ساختمان و برگزاری آزمونهای جامع و متمرکز  اقدام شود. 

وی با تاکید بر اهمیت آموزش های مهارتی در صنعت ساختمان افزود: مساله ای که الان با آن مواجه هستیم این است که بر اساس آمار منتشر شده وزارت کار و امور اجتماعی، 37 درصد آسیب های شغلی مربوط به بخش ساختمان است و اگر بخواهیم از زاویه دیگری نگاه کنیم بیانگر این است که کارگران و نیروهای عملیاتی از آموزش های لازم برخوردار نیستند. 

هرندی همچنین ادامه داد: براساس داده های آماری یک کار تحقیقی، 70 درصد نیروهای شاغل در صنعت ساختمان، از تحصیلات زیردیپلم برخوردارند. بنابراین مسوولیت ما به عنوان بازوی تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان تخصصی مردم نهاد که  فلسفه وجودی مشترکمان تحقق مسکن امن و ایمن است را بیش از پیش ضروری می سازد.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز گفت: در این حوزه مواد قانونی زیادی مصوب شده است و کمبود قانون نداریم، بنابراین باید مسوولانه اهتمام جدی به اجرای قوانین موجود داشته باشیم و موانع موجود را با همدلی و همکاری نزدیک تر برطرف کنیم. البته نظارت بر حسن اجرا هم از الزامات است و می بایست تقویت شود. 

هرندی در ادامه این نشست با تاکید بر تاخیر فناوری در صنعت ساختمان کشور اظهار داشت: هرچند آموزش و تحقیقات دو عامل مهم و کلیدی در ایجاد و تداوم توسعه کشور محسوب می شوند اما نباید از نوآوری و توسعه فناوری برای حل مسائل پیش رو غافل شد. در صنعت ساختمان نیز  این امر مستثنی نیست و ما برای انطباق فناوری و عقب نماندن از تحولات روز، نیازمند نوآوری، فرهنگ‌سازی و ترویج فناوری های نوین ساختمان از طریق ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارتی در سطوح مختلف می باشیم.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز، افزود: در این راستا نیاز است دانش نیروهای شاغل در حوزه ساخت و ساز در سطوح مختلف به روز رسانی شود که امیدواریم با همکاری و تعامل فی مابین مرکز تحقیقات راه مسکن، نظام مهندسی ساختمان و سازمان فنی و حرفه ای کشور بتوانیم نظام صلاحیت حرفه ای را در صنعت ساختمان پیاده سازی کنیم. 
وی ادامه داد: این امر مورد تاکید جدی وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن هم می باشد و ما اهتمام جدی خواهیم داشت به عنوان یک ماموریت ملی با همکاری تنگاتنگ و مستمر دست اندرکاران اجرایی و علمی و صنفی این حوزه آن را محقق نماییم.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در این نشست تخصصی به منظور ارتقای سطح دانش اجرایی و استفاده از تجارب و تبادل نظر در حوزه های مختلف صنعت ساختمان، در مرکز برگزار شد، مدیر امور آموزشی و مدیر بخش تجاری سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعضای هیات مدیره، کمیسیون تخصصی سازه، کمیسیون تخصصی معماری و کارشناسان و متخصصان کمیسیون مصالح و فناوری های نوین ساختمانی استان قزوین حضور داشتند.

در این نشست همچنین راهکارهای تامین مسکن امن و ایمن در کشور، آموزش و ارتقای دانش تخصصی نیروهای فعال و تربیت نیروهای ماهر دراین صنعت، معرفی سیستم ها و فناوری های نوین تایید شده در ساخت و ساز و فرهنگ سازی و ترویج در این زمینه، بروزرسانی مقررات همگام با فناوری های نوین، ضمانت اجرایی مقررات ملی و نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی اعضای این نشست بود.

پس از نشست، با هدف شناخت بیشتر حوزه های تخصصی مرکز و هم افزایی و تعامل بیشتر در جهت ارتقای دانش در حوزه ساخت و ساز در استان قزوین، از بخش های مهندسی آتش، مصالح و فرآورده های ساختمان و بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بازدید شد.