شناسهٔ خبر: 150371 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد؛

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۰ هزار متقاضی در نیمه نخست امسال

ساختمان وزارت راه و شهرسازی معاونت مسکن و ساختمان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسهیل‌گری‌ مجموعه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن اعلام کرد: در ۶ ماه ابتدای امسال به بیش از ۴۰ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی به برخی از تسهیل‌گری‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پرداخت.

همکاری در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، پیگیری و همکاری با مجلس شورای اسلامی در تدوین طرح تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها بخشی از این تسهیل‌گری‌هاست.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۰ هزار متقاضی در ۶ ماه ابتدای امسال

بر اساس این گزارش، برنامه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان واجد شرایط در مراحل اجراست و در ۶ ماه ابتدای امسال به بیش از ۴۰ هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد.

در خصوص پیگیری برای کاهش هزینه‌های بیمه تامین‌اجتماعی و مالیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن، قانون ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شده و هزینه های این بخش کاهش یافته است.

این گزارش حاکی است که برای کاهش هزینه‌های مالیات پروژه‌های حمایتی مسکن و به استناد بند الف تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه امسال (۱۴۰۲) مالیات طرح (پروژه)های مسکن مهر برای هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی قانون جهش تولید مسکن شامل ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی برای سال‌های ۱۳۹۰۸ تا ۱۴۰۲ در طرح (پروژه)های تفاهم‌نامه سه جانبه با سازندگان، تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی طرف قرارداد با آن‌ها با هر نوع قرارداد و با معرفی وزارت راه و شهرسازی معادل ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین شده است. بنابراین هیچگونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده برای خرید مصالح به این طرح (پروژه)ها تعلق نمی‌گیرد.

تدوین و پیگیری اجرای طرح تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن اجاره‌بها

مجموعه وزارت راه و شهرسازی همکاری را با مجلس در تدوین طرح تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها انجام داد. در این بخش به منظور تنظیم و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، همکاری گسترده‌ای برای تدوین طرح با مجلس انجام شد. اهم محورهای این طرح شامل ساماندهی مشاوران املاک، اخذ مالیات از اراضی بایر، توسعه سامانه ملی املاک و اسکان کشور، ارایه مشوق به موجران، تعین حداکثر نرخ افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط اضطرار، کشف بازه قیمت مسکن و اجاره‌بها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد سکوهای ثبت رسمی اسناد و املاک و سازماندهی، خرید و فروش امتیازهای طرح‌های حمایتی تامین مسکن است.