شناسهٔ خبر: 150471 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرکز اطلاعات مالی کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

امضای تفاهم نامه با هدف هم‌افزایی و بهبود عملکرد سیستم و کارآیی مالی بین بنیاد مسکن و مرکز اطلاعات مالی کشور، تفاهم‌نامه همکاری بنیاد با مرکز اطلاعات مالی کشور به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امروز ۲۷ آبان، غلامرضا صالحی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و هادی خانی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس مرکز اطلاعات مالی کشور، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت:  با توجه به تنوع اجرای پروژه‌های عمرانی و همچنین گستردگی مأموریت بنیاد مسکن در سطح شهرها و روستاها، تمامی فعالیت‌های این نهاد انقلابی در دو بخش اعتبارات استانی، ملّی و داخلی انجام می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد:  در حوزه طرح‌های روستایی دولت تمام وظایف عمرانی خود را  به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان نماینده خود محول کرده و بالطبع اعتبارات عمرانی روستاها به بنیاد مسکن واگذار می‌شود. همچنین بر اساس قانون، تمامی وظایف دولت در حوزه بازسازی مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی به بنیاد مسکن واگذار شده است.

صالحی توضیح داد: در حوزه مسکن شهری هم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مأموریت‌هایی مثل مسکن مهر، اقدام ملی و طرح نهضت ملی را که از طرف دولت به این نهاد انقلابی محول شده به عهده دارد. جدای از آن به عنوان متولی ساخت مسکن، پروژه‌هایی را در سطح کشور در حال اجرا دارد که مجموع این وظایف قانونی حجم قابل‌ملاحظه‌ای از گردش مالی را برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایجاد کرده است.

رییس بنیاد مسکن افزود: طبیعتاً چنین گردش سنگین مالی نیازمند یک نظارت عالیه از سوی دستگاه های مسئول است. به همین دلیل تفاهم نامه اخیر با هدف هم افزایی و بهبود عملکرد سیستم و کارایی بیشتر مالی میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرکز اطلاعات مالی کشور منعقد شده است. 

صالحی گفت: بر اساس این تفاهم نامه آموزش‌های لازم برای شفافیت‌های مالی از سوی مرکز اطلاعات مالی کشور به کارکنان بنیاد مسکن داده خواهد شد.

هادی خانی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مرکز اطلاعات مالی مبارزه با پولشویی نیز هنگام امضای این تفاهم نامه گفت: تمامی مفاسدی که در نقاط مختلف دنیا و از جمله کشورما  شکل می‌گیرد، محصول درآمدهای نامشروع و اصطلاحاً پول‌های کثیفی است که در روابط مالی مبهم ایجاد می‌شود. این پول‌ها در نهایت مسیر پولشویی را طی می‌کند و وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

وی مبارزه با پولشویی را یکی از مؤثرترین و کارآمدترین شیوه‌های مبارزه با فساد در مجامع مختلف معرفی کرد و گفت: باید مانع شویم که یک فرد مفسد پول‌های ناشی از عمل مجرمانه خودش را در روابط اقتصادی استفاده کند و به تبع آن نتواند از این پول‌های کثیف استفاده کند.

وی افزود: باید بپذیریم که مبارزه با فساد در کشور تا به امروز متمرکز بر مبارزه با فاسد بوده تا فساد این رویه باید تغییر کند.

وی ضمن تأکید بر برخورد با فعل در پولشویی تاکید کرد: نوع نگاه مبارزه با پولشویی برخورد با فعل است. باید به سمت برویم تا مانع شویم که اشخاص فاسد بتوانند از پول های کثیفشان استفاده کنند و به مرور زمان انگیزه فساد از بین برود. قطعاً مجموعه بنیاد مسکن و گردش مالی بالایی که در مجموعه پروژه ها وجود دارد می تواند در رصد جریانات مالی در تقویت جریان مبارزه با پولشویی مؤثر باشد.