شناسهٔ خبر: 150501 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حوادث رانندگی یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان

مازندران مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی را گرامی داشت و گفت: حوادث رانندگی یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از مازندران ،حسن جهانیان گفت :روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی را می‌توان فرصتی برای تأمل در مورد چگونگی نجات جان میلیون‌ها نفر از این حوادث دانست.

وی خاطرنشان ساخت :تصادفات جاده‌ای برای برخی خانواده‌ها تداعی کننده خاطرات تلخی است که بر اثر آن عزیزان خود را از دست داده‌اند. یاد این روز نه تنها ادای وظیفه ای انسانی و اخلاقی در قبال گروهی مظلوم و رنجدیده از شهروندان جامعه است بلکه هشداری پیشگیرانه است به همه کسانی که به نوعی در جاده ها تردد می کنند و بعضا" از عواقب رفتارهای پر خطر خود آگاه نیستند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران ادامه داد : سوانح رانندگی  یک پدیده اجتماعی به شمار می رود که نیازمند شناسایی ابعاد زیربنایی تر آن از قبیل مسایل فرهنگی، روانی، جامعه شناختی، تبلیغاتی، قضایی و پزشکی است و همچنین لزوم بررسی نقش و جایگاه پلیس در کنار نارسایی های ناشی از فناوری از جمله کیفیت راه ها و خیابان ها، کیفیت ساخت خودروها و ... را نشان می دهد.

وی گفت :به طور قطع آمار معلولان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی 10 تا 15 برابر میزان تلفات ناشی از آن است که عواقب جبران ناپذیر آن بی سرپرستی، مشکل های روحی و روانی، هزینه های هنگفت درمانی و نیز مسایل جزایی و قضایی محسوب می شوند.

جهانیان تصریح نمود: اهمیت این موضوع سبب شد تا با نام گذاری روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی در تقویم نسبت به حساس سازی جامعه و مسئولین در مقوله ایمنی و تصادفات اقدام لازم صورت پذیرد.

وی در خاتمه گفت :اینجانب ضمن همدردی با خانواده های این عزیزان امیدوار است همچون سنوات گذشته بتوانیم با توکل بر خداوند متعال و در سایه همدلی و با تلاش و کوشش شبانه روزی در جهت ارتقا و ایمنی جاده های پر نقش و نگار بهشت ایران زمین بکوشیم.