شناسهٔ خبر: 150641 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

زاهدان نخستین شهر بدون مشاور املاک فاقد مجوز کشور معرفی شد

عطاء اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات مطلوب کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان، زاهدان به عنوان نخستین شهر بدون مشاور املاک فاقد پروانه کسب در کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، عطاء اله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: مهمترین اولویت کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک در وزارت راه و شهرسازی ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک فاقد مجوز و الزام مشاورین املاک به صدور کدرهگیری است که با تلاش‌های انجام شده این استان توانسته گام‌های مثبتی را در این زمینه بردارد. 

وی گفت: رئیس جمهور در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن کشور بر ساماندهی و نظارت بر کنترل مشاوران املاک تاکید کردند که در این راستا دستور العملی تهیه شد و کارگروه‌های استانی و شهرستانی شکل گرفت و یکی از مواردی که در کارگروه مطرح شد تشکیل گشت‌های مشترک با حضور نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی، تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن، نماینده امور مالیاتی و نماینده اتحادیه و اصناف بوده که اکنون در حال اجرا است. 

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان کنترل ثبت قرارداد اجاره‌بها در سامانه و اخذ کد رهگیری، گران فروشی و دریافت حق الزحمه بیش از تعرفه تعیین شده در نرخنامه اتحادیه مشاوران املاک را از جمله مواردی برشمرد که توسط گشت‌های مشترک بررسی می‌شوند و افزود: راه‌اندازی گشت‌های کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان تاثیر بسزایی بر ساماندهی بنگاههای مشاور املاک و در نتیجه کنترل قیمت اجازه بها و مسکن داشته است. 

اکبری تعداد بنگاههای مشاور املاک سیستان و بلوچستان را یک هزار و ۳۶ بنگاه ذکر کرد و ادامه داد: به تمامی مشاورین املاک اخطار داده‌ایم اگر قوانین صنفی را رعایت نکنند بدون هیچ اغماضی بر اساس قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد. 

وی تاکید کرد: واحدهای مشاوره املاک باید ضمن داشتن مجوز فعالیت صنفی، نصب نرخ نامه در معرض دید مشتریان، اخذ درست و قانونی حق کمیسیون املاک و اعطای کد رهگیری بدون دریافت وجه به متقاضیان را در دستور کار خود قرار دهند تا مشمول جریمه بازرسان نشوند. 

مدیر راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به سامانه ملی املاک و اسکان گفت: با راه‌اندازی این سامانه، مالک و مستاجر بدون مراجعه به بنگاه و در یک روند کاملاً شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه می‌توانند نسبت به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان اقدام کنند.