شناسهٔ خبر: 15084 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با استناد به آمار سازمان پزشكی قانونی

تفکیک آمار تلفات در سوانح رانندگی برحسب ماه و محل وقوع تصادف/ بهمن كمترين و شهریور بیشترین سهم را از تلفات تصادفات برون‌شهری دارد

تصادف جرحی الگوی تصادفات رانندگی از حيث فراوانی برحسب ماه در سال‌های ۹۰ ٬ ۹۱ ٬ ۹۲ و ۹۳ تفاوت چندانی با هم ندارد و سه ماه تابستان بيش از ساير فصول شاهد مرگ‌ومير ناشی از سوانح رانندگی هستيم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تحليل آماري ويژگي‌هاي تصادفات منجر به فوت در ايران با استناد به آمار سازمان پزشكي قانوني نشان می‌دهد که فاکتور "محل تصادف" يكي از متغيرهاي مهم در مرگ‌ومير ناشي از سوانح رانندگی است، در سال ۱۳۹۳، حدود دو سوم مرگ‌وميرهاي ناشي از تصادفات در مناطق برون‌شهري رخ داد.

جدول ـ مرگ‌ومير برحسب محل تصادف (۱۳۹۳-۱۳۹۰)

محل تصادف

سال‌تصادف

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

درون‌شهري

تعداد

۵۸۴۵

۵۴۲۳

۴۹۶۷

۴۵۸۴

درصد نسبت به سال

۴/ ۲۹

۶/ ۲۸

۱/ ۲۸

۳/ ۲۷

برون‌شهري

تعداد

۱۲۲۴۶

۱۱۷۸۷

۱۱۴۲۰

۱۰۹۵۱

درصد نسبت به سال

۶/ ۶۱

۱/ ۶۲

۷/ ۶۴

۲/ ۶۵

خاكي و روستايي

تعداد

۱۷۸۵

۱۷۷۴

۱۲۷۴

۱۲۵۲

درصد نسبت به سال

۰/ ۹

۳/ ۹

۲/ ۷

۵/ ۷

جمع

تعداد

۱۹۸۷۶

۱۸۹۸۴

۱۷۶۶۱

۱۶۷۸۷

*    نامعلوم‌ها كه تعدادشان اندك است منظور نشده‌اند.

نتايج نشانگر آن است كه به صورت مستمر و با شيب اندك شاهد كاهش سهم مرگ‌ومير در تصادفات درون‌شهري هستيم به طوري كه در سال ۱۳۹۰، ۴/ ۲۹ درصد مرگ‌وميرهاي ناشي از تصادف‌هاي رانندگي، درون‌شهري بوده و در سال ۱۳۹۳ به رقم ۳/ ۲۷ درصد كاهش يافته است. در مقابل سهم تصادفات برون‌شهري در مرگ‌ومير در همين فاصله از ۶/ ۶۱ درصد به ۲/ ۶۵ درصد افزايش داشت. شايد يك دليل آن افزايش بيشتر در رفت‌وآمد و سفرهاي برون‌شهري باشد. يا كارآمدي بيشتر تمهيدات امنيتي مثل كمربند ايمني در تصادفات درون‌شهري است.

الگوي تصادفات از حيث فراواني آن برحسب ماه نیز تفاوت چنداني با سال‌هاي گذشته ندارد و سه ماه تابستان بيش از ساير فصول بويژه سه ماه زمستان شاهد مرگ‌ومير ناشي از تصادفات رانندگی هستيم. روند نيز روشن است، فروردين به دليل رشد شديد تصادفات برون شهري تلفات تصادفات افزايش پيدا مي‌كند، ارديبهشت مسافرت كم مي‌شود و نسبت مرگ‌ومير تصادفات درون‌شهري بيشتر مي‌شود. شهريور و مهر دوباره نسبت و سهم مرگ‌ومير ناشي از تصادفات برون‌شهري بيشتر مي‌شود. در بهمن ماه كمترين سهم مرگ‌ومير تصادفات برون شهري را شاهديم و بجاي آن سهم مرگ‌ومير تصادفات درون‌شهري به نقطه اوج خود كه ۳/ ۳۱ درصد كل مرگ‌ومير ناشي از تصادفات است مي‌رسد.

جدول ـ درصد مرگ‌وميرهاي ناشي از تصادف رانندگي برحسب ماه (۱۳۹۳-۱۳۹۰)

 

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

فروردين

۰/ ۹

۴/ ۸

۹/ ۸

۰/ ۹

ارديبهشت

۶/ ۷

۰/ ۸  

۰/ ۸

۸/ ۷

خرداد

۶/ ۸

۰/ ۹

۷/ ۸

۲/ ۹

تير

۳/ ۱۰

۲/ ۱۰

۷/ ۸

۴/ ۸

مرداد

۸/ ۹

۵/ ۹

۲/ ۹

۰/ ۱۰

شهريور

۳/ ۱۱

۲/ ۱۱

۵/ ۱۲

۸/ ۱۰

مهر

۱/ ۱۰

۴/ ۹

۶/ ۹

۵/ ۹

آبان

۳/ ۸

۲/ ۸

۲/ ۸

۶/ ۷

آذر

۱/ ۷

۵/ ۶

۱/ ۷

۵/ ۷

دي

۰/ ۶

۰/ ۶

۲/ ۶

۶/ ۶

بهمن

۵/ ۵

۶/ ۶

۵/ ۶

۳/ ۶

اسفند

۵/ ۶

۹/ ۶

۴/ ۶

۲/ ۷

نظر شما