شناسهٔ خبر: 151007 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی در حال ساخت است

مسکن شهرهای جدید دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی در حال ساخت است و تاکنون ۵۱ هزار هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین شده است، گفت: تکمیل به موقع واحدهای نهضت ملی مسکن نیازمند تامین آورده توسط متقاضیان است و بنابراین متقاضیان باید نسبت به این بخش از تعهدات خود پای بند باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن در حاشیه افتتاح واحدهای مسکونی و تجاری شهر جدید اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال اجراست.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درنهضت ملی مسکن بیش از ۵۱ هزار هکتار زمین تامین شده است. این درحالی است که طرح مسکن مهر با تامین ۸۵۰۰ هکتار زمین عملیاتی و اجرایی شد.

اکبری با اعلام اینکه برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین آورده توسط مردم در زمان مقرر ضروری است، افزود: همه سعی ما بر این است تا پروژه‌های نهضت ملی مسکن را از جایی که آماده است تعریف کنیم و به نحوی نباشد که پول از متقاضیان دریافت کنیم، ارزش پول کم شود و بعد از مدتی بخواهیم عملیات اجرایی مسکن را برای این واحدها آغاز کنیم.

۱۹۰ هزار واحد روستایی نهضت ملی تحویل متقاضیان شد

وی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ارایه آمار واحدهای تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن تاکنون در بخش روستایی و شهری اعلام کرد: در بخش روستایی حدود ۳۸۰ هزار واحد آغاز شده است که از این میزان واحد شروع شده حدود ۱۹۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

اکبری در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران اعلام کرد: دولت سیزدهم اقدام ملی مسکن را با حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفت که عمده واحدها در مرحله آماده سازی زمین بودند و کمتر از ۳۰۰ هزار واحد در همان زمان در حال اجرا بود. یکی از مشکلاتی نیز که در خصوص اقدام ملی مسکن وجود دارد طولانی شدن سنواتی است که این واحدها در دست اجرا بودند که مشمول پرداخت هزینه بیشتر شده است، زیرا ساخت این واحدها با اعلام متری ۲ تا ۳ میلیون آغاز شد که برنامه ریزی شده بود تا ۲۴ ماهه تحویل شود اما به دلیل مهیا نشدن شرایط این زمان در خصوص واحدهای اقدام ملی طولانی تر شد.

وی در خصوص زمان ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن، توضیح داد: معمولا پروژه‌ها در دو سال به اتمام می‌رسند. اما از آنجاییکه تامین مالی پروژه از طریق آورده مردم و بخشی نیز توسط انبوه‌سازان تامین خواهد شد ساخت واحدهای شخصی ساز زمان بیشتری نیاز دارد و بین ۳ و نیم تا ۴ سال به طول می انجامد.

وی در خصوص هزینه ساخت نهضت ملی مسکن، گفت: هزینه ساخت پروژه هایی نهضت ملی برخی برای برخی واحدها با بیش از ۵ میلیون تومان، برای برخی از پروژه ها با بیش از ۷ میلیون و برای برخی از پروژه ها نیز که تازه شروع شده اند با متری ۱۰ میلیون تومان برنامه ریزی شده است و بسته به زمان آغاز پروژه دارد.

اکبری تصریح کرد: سرعت انجام و اتمام پروژه های نهضت ملی مسکن وابسته به تامین آورده مردم در زمان مقرر است تا بتوان واحدها را در زمان مقرر تکمیل کرد و تحویل داد.