شناسهٔ خبر: 151284 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با فرماندار و شهردار اهر تاکید شد؛

بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال جاری برای حل معضلات بافت‌های ناکارآمد شهر اهر

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در دیدار با فرماندار و شهردار اهر بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال جاری برای حل معضلات بافت‌های ناکارآمد شهرستان اهر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، فرماندار و شهردار شهرستان اهر با حضور در دفتر محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال جاری جهت حل معضلات بافت‌های ناکارآمد شهرستان اهر مورد تاکید قرار گرفت.

در این دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در قانون بودجه سال جاری ظرفیت‌های خوبی برای بافت‌های ناکارآمد شهری در نظر گرفته شده است به بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه اشاره کرد و گفت: بر اساس بند ب تبصره ۱۱ برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی واقع در محدوده و خارج از محدوده شهرها و تأمین زیرساخت‌های لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، پاسگاه و کلانتری، روشنایی معابر و نظایر این شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مکلفند از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم این مناطق را بر اساس جمعیت ساکن، تعیین و صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی همان مناطق کنند، این یکی از ظرفیت‌های خوبی است که در بودجه سال جاری گنجانده شده و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

آیینی در ادامه با اشاره به این که بند ی تبصره ۱۱ از دیگر ظرفیت‌های قانونی برای حل معضل بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود، عنوان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک نیز فرصت مناسبی را در این خصوص فراهم آورده و باید همه مسوولان مرتبط را پای کار آورده و اعتبار دستگاه‌های مختلف را به سمت نوسازی بافت‌های ناکارآمد سوق دهیم.

غنی‌زاده فرماندار اهر نیز در حاشیه این دیدار گفت: در این جلسه قرار شد شرکت در خصوص تامین قیر رایگان جهت آسفالت و بهسازی تمام محلات در بافت‌های فرسوده  شهرستان را یاری کند.

تدوین برنامه اقدام مشترک ۱۱ محله اهر

فرماندار اهر با اشاره به  اینکه برنامه جامع اقدام مشترک برای ۱۱ محله تهیه کرده‌ایم، عنوان کرد: تلاش ما در تهیه برنامه جامع اقدام مشترک این بود که یک سوم اعتبارات شورای برنامه‌ریزی را به سمت ستاد بازآفرینی شهری پایدار سوق دهیم و این در بودجه‌نویسی سال ۱۴۰۲ در اولویت قرار داشت، برای سال‌های آتی نیز تلاش‌مان بر این است که از این ظرفیت استفاده کنیم.

غنی‌زاده با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مبنی بر استفاده از ظرفیت بند ب و بند ی تبصره ۱۱ بودجه سال جاری گفت: در شهرستان پیگیر استفاده از این ظرفیت‌های قانونی خواهیم بود. همچنین دکتر آئینی پیشنهاد داد تا با الحاق شهر و توسعه آن بخشی از آن در اختیار طرح‌های بازآفرینی شهری قرار گیرد که پیشنهاد خوبی است.

ارتقای زندگی ۳۴ هزار نفر در محلات هدف بازآفرینی شهری اهر

وی گفت: حدد ۳۴ هزار نفر در محلات هدف بازآفرینی شهرستان اهر زندگی می‌کنند که باید یک سوم توانمندی شهر را هم از نظر اعتبارات و هم در قالب برنامه اقدام مشترک به این سمت ببریم تا بتوانیم وضعیت فعلی محلات هدف را بهبود ببخشیم.

فرماندار اهر افزود: در این محلات تاب‌آوری سازه‌ها بسیار پایین است و خدمات شهری در سطح پایینی قرار دارد، خوشبختانه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک و با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران تمام دستگاهای شهرستان را پای کار آورده ایم و دستگاه‌ها نیز تعامل خوبی در این زمینه دارند. او احداث مرکز بهداشت و دو زمین چمن مصنوعی را از جمله اقدام‌ها در برنامه اقدام مشترک برشمرد.