شناسهٔ خبر: 151505 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح ۵۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیمه‌تمام در بافت‌های فرسوده

همایش مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: دولت سیزدهم توانست ۵۰ هزار و ۴۸۹ واحد مسکونی نیمه‌تمام در بافت‌های فرسوده را تکمیل کند و به مرحله افتتاح برساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، همایش سیاست‌ها و ضوابط تشویقی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت فرسوده و حلقه‌های میانی با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، احمد توکلی سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازنداران، علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی استان، سرپرست دفتر فنی استانداری مازندران، مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری، معاون دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این همایش با بیان این که، در دولت سیزدهم توجه ویژه به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شد، گفت: در این دولت ۱۶۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد.

محمد آیینی بیان داشت: دولت سیزدهم توانست ۵۰ هزار و ۴۸۹ واحد مسکونی نیمه تمام در بافت‌های فرسوده را تکمیل و به مرحله افتتاح برساند.

وی با بیان اینکه، خانه‌های در حال ساخت در بافت‌های فرسوده در سفرهای استانی هیات دولت و دهه فجر افتتاح خواهد شد، افزود: دولت سیزدهم با ارائه طرح‌های تشویقی مناسب با کمک شورای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها در حال افزایش دادن ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است.

شهرداری‌های کشور تخفیف عوارض را به ۱۰۰ درصد برسانند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان تهران با اجرای ۹۳ درصد برنامه‌های ابلاغی در بافت های فرسوده در بین استان‌های کشور پیشتاز است و خراسان رضوی و یزد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

این مسئول با ذکر این مطلب که دولت با ارائه بسته‌های تشویقی درصدد رونق دادن ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است، بیان کرد: برخی از شهرداری‌های کشور ۵۰ درصد تخفیف برای عوارض پروانه و تراکم ساخت در بافت‌های فرسوده اختصاص دادند.

آیینی ادامه داد: برخی از شهرداری‌های کشور این تخفیف عوارض را به ۱۰۰ درصد رساندند و به لحاظ قانونی اعمال این تخفیف هیچ منعی ندارد و تقاضای ما از شهرداری‌ها و اعضای شورای شهر آن است که اعمال ۱۰۰ درصدی تخفیف عوارض پروانه و تراکم ساخت را در بافت‌های فرسوده اجرا کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این مطلب که خانه‌های تاریخی برای مرمت و احیا به میزان ۸۰ درصد وام ساخت مسکن تسهیلات دریافت می‌کنند، بیان داشت: با اعمال این قانون خانه‌های تاریخی کشور هم مرمت و بازسازی خواهند شد.

وی ادامه داد: دولت ۱۹ طرح تشویقی برای ساخت خانه‌ در بافت‌های فرسوده اختصاص داده که ۱۵۰ شهر در کشور در حال اجرای این بسته تشویقی هستند.

اهتمام جدی احیای بافت‌های فرسوده در مازندران

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز در این همایش گفت: هدف دولت سیزدهم احیای بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری است و این طرح در استان پیگیری می شود.

احمد توکلی با اشاره به اینکه مازندران در حوزه بازآفرینی شهری و بهسازی بافت‌های فرسوده، تلاش‌های خوبی انجام داده است، افزود: توجه به برنامه‌های تأسیسات زیربنایی و روبنایی جزو کارویژه ها است.

وی گفت: تمام هدف دولت سیزدهم احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری است وامیدواریم به اهداف دست یابیم.

ارائه مشوق‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده

علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با بیان اینکه تمام توان و همت اداره کل راه و شهرسازی در دوره جدید این است نسبت به نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده اقدام کند، گفت: برای بازآفرینی شهری مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است زیرا این بافت‌ها ناکارآمد محسوب می‌شود.

وی وجود ساختمان‌های ناپایدار کوچه‌های تنگ و باریک را از مشکلات در مناطق فرسوده و ناکارآمد بیان کرد و گفت: پس این رو برای نوسازی و بازآفرینی منطقه فرسوده مشوق‌های ۱۹ گانه در نظر گرفته شده است.

دیوسالار گفت: مازندران این ظرفیت و توانایی را دارد تابه اهداف تدوین شده در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده دست یابد.

معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده

مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز با بیان اینکه در برنامه هفتم محلات محدوده بازآفرینی شهری از تمامی حمایت‌ها تسهیلات و تخفیف‌ها و مساعدت‌هایی ویژه مناطق محروم نیز بهره مند می‌شوند، افزود: این طرح اکنون قانون شده است.

منصور استادی افزود: سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذرای در بافت‌های فرسوده از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد، هرگونه سرمایه گذاری فرهنگی، ورزشی، میراث فرهنگی و غیره مشمول معافیت‌ها می‌شود.

وی تخفیف ۳۰ درصدی نظام مهندسی را از دیگر مشوق‌ها بیان کرد و گفت: همچنین در اراضی مجاور بافت فرسوده نیز مشوق‌های این بافت اعمال می‌شوند.

در این جلسه شهرداران آمل، قائم شهر، بهشهر گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی محلات هدف شهر خود پرداختند.