شناسهٔ خبر: 151810 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در سی‌وسومین نشست قرارگاه ملی مسکن اعلام شد؛

صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده در ۶ ماهه امسال ۶۲ درصد رشد داشت

ببینید| برگزاری سی و سومین جلسه قرارگاه مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در سی و سومین نشست قرارگاه نهضت ملی مسکن ضمن ارایه گزارشی از روند اجرای نهضت ملی مسکن، نوسازی بافت فرسوده، تاسیس شهرها و شهرک‌های جدید، تقویت همکاری سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی در موضوع خانه‌های خالی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۲ آذرماه سی و سومین جلسه قرارگاه مسکن به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی در بخش‌های مختلف بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید، معاونت مسکن و ساختمان، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن و دیگر بخش‌ها در ساختمان دادمان برگزار شد.

در این نشست گزارشی از نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده، گزارش عملکرد نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن در سال ۱۴۰۲ در بخش پرداخت تسهیلات، آخرین وضعیت تصویب و پیشرفت مراحل احداث شهرک‌های مسکونی دولتی، گزارشی از آخرین وضعیت تصویب و پیشرفت مراحل احداث شهرک‌های ساحلی ارایه شد.

همکاری مناسب سازمان امور مالیاتی با وزارت راه و شهرسازی 

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این نشست از همکاری سازمان امور مالیاتی در خصوص خانه‌های خالی و همکاری آن سازمان با وزارتخانه در این بخش تشکر کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اجرای با کیفیت واحدهای نهضت ملی مسکن و تسریع در روند احداث واحدها و همچنین تمرکز بر نوسازی در بافت های فرسوده به عنوان ظرفیتی مناسب برای تولید مسکن در کشور تاکید کرد.

بذرپاش همچنین همکاری بانک‌ها را برای پرداخت به موقع تسهیلات عاملی موثر برای تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن برشمرد.

صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده در ۶ ماهه امسال ۶۲ درصد رشد یافت

در این نشست، گزارشی در خصوص نوسازی در بافت فرسوده ارایه شد. بر اساس اعلام محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در حال حاضر ۱۶۵ هزار و ۱۸۶ واحد در کشور در حال نوسازی است. 

وی میانگین صدور پروانه ساختمانی را روزانه معادل ۳۰۰ واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب در نوسازی بافت فرسوده نیاز است تا آمار صدور پروانه روزانه ۴۱۰ تا ۴۱۶ پروانه ساختمانی برسد.

آیینی افزود: در ۶ ماهه سال جاری به لحاظ مدت مشابه سال قبل صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده ۶۲ درصد رشد داشت.

وی تصریح کرد: هنوز ۳۰ درصد اطلاعات پروانه‌ها در سامانه ثبت نشده است و با ثبت اطلاعات صدور پروانه به شکل واقعی در سامانه، رقم نوسازی بافت فرسوده، ارتقای مناسبی خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال تلاش خواهیم کرد تا نوسازی بافت فرسوده به ۲۰۰ هزار واحد برسد.

در این نشست، همچنین گزارشی از عملکرد اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر توسط معاونت مسکن و ساختمان ارایه شد.

ارایه گزارشی از فرآیند احداث شهرهای جدید و شهرک‌های ساحلی در مکران

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این نشست به ارایه آماری از روند احداث شهرک های جدید و شهرک‌های مسکونی در نوار ساحلی جنوب پرداخت و فرآیند اجرای کار را مثبت ارزیابی کرد.

در این نشست، عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات نیز تشریح شد.