شناسهٔ خبر: 151823 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد؛

به‌کارگیری راهکارهای علمی برای کنترل آلودگی‌های محیط زیستی در مراکز لجستیک کشور

افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر تأثیر مثبت توسعه مراکز لجستیک بر عوامل محیط زیستی از جمله کاهش گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آب، آلودگی صوتی و ایجاد محیط امن در مراکز لجستیک تاکید کرد.

شهریار افندی زاده معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: استفاده از راهکارهای علمی برای کنترل آلودگی‌های محیط زیستی در احداث مراکز لجستیک امری ضروری است.

وی افزود: در این مراکز با توجه به عملکرد محدود صنعتی و تولیدی و استفاده از وسایل‌نقلیه با ظرفیت باری مطلوب، انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت ماشین آلات بسیار ناچیز است، به همین دلیل مراکز لجستیک به‌طور بالقوه می‌توانند به کنترل تولید آلاینده‌های هوا به‌ویژه ذرات معلق کمک کنند. 

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور با اشاره به جنبه‌های دیگر ارتباط مراکز لجستیک و توسعه پایدار، تصریح کرد: با توجه به حجم اندک فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این مراکز، مصرف آب در آن‌ها پایین بوده و بیشتر مربوط به استفاده انسانی است. مطابق تحقیقی که با حمایت بانک توسعه آسیایی برای راهنمایی برنامه‌ریزان و طراحان توسعه مراکز لجستیک کشورهای عضو همکاری اقتصادی منطقه‌ای آسیایی انجام شده، توصیه شده از آب باران و آب مصرفی برای تبرید، سرویس بهداشتی، آبیاری باغ‌ها و فضای سبز مراکز استفاده شود. علاوه بر این، برای کار با مواد خطرناک مانند مواد شیمیایی و مایعات قابل اشتعال و دفع زباله‌های حاصل از آن و همچنین جمع‌آوری و مدیریت ضایعات بسیار آلاینده مانند باتری‌ها، توصیه‌ها و مقررات ایمنی در نظر گرفته شده‌است. 

معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: پایین بودن فرآیندهای تولید و از طرف دیگر تردد اندک وسایل‌نقلیه در داخل این مراکز، سبب بروز آلودگی صوتی کم می‌شود اما ممکن است سر و صدا در مجاورت مناطق مسکونی و امتداد جاده‌های دسترسی به مراکز لجستیک وجود داشته‌باشد.

افندی‌زاده ادامه داد: یکی از راهکارها، استفاده از صفحه‌های نمایش مربوط به آلودگی صوتی بوده که به مدیریت این موضوع کمک خواهد کرد. همچنین در طراحی این مراکز، باید به عوامل مؤثر بصری مانند ارتفاع انبارها و رنگ‌های استفاده شده در دیوارهای خارجی و داخلی توجه شود. در خصوص تأمین ایمنی مسیرهای مراکز لجستیک نیز طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که گردش و حرکت وسایل‌نقلیه سنگین و عابرین پیاده به‌صورت ایمن صورت پذیرد تا محیطی امن برای استفاده‌کنندگان ایجاد شود. 

و افزود: ستاد مراکز لجستیک کشور با همکاری تمامی دست‌اندرکاران ایجاد این مراکز، اجرای این راهکارها و توصیه‌های فوق‌الذکر را دنبال می‌کند و امید می‌رود با احداث این مراکز، ایمنی و شرایط محیط زیستی کشور بهبود یابد.