شناسهٔ خبر: 15208 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار در بنادر کشور انجام شد؛

اجرای سامانه پایش تردد شناورها در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)

بندر امام خمینی(ره)،بزرگ‌ترین بندر فعال ایران "سامانه مکانیزه پایش تردد شناورها" به منظور مدیریت بهینه عبور و مرور کشتی‌ها و ارتقاء کیفیت خدمات راهنمایی به آنها، برای نخستین بار در بنادر کشور تهیه، نصب و راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی خوزستان، عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی با اشاره به حجم قابل ملاحظه عملیات دریایی، تنوع و ابعاد شناورهای ترددکننده در این منطقه ویژه اقتصادی، اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات راهنمایی مطلوب به کشتی های ورودی و خروجی، همواره کنترل و نحوه تخصیص راهنما متناسب با نوع و ابعاد شناورها، یکی از دغدغه های مدیران و برنامه‌ریزان عملیات راهنمایی بوده است؛ لذا به منظور تقویت اشراف مستمر مدیران و مسئولین نظارت بر وضعیت کشتی های مستقر در لنگرگاه ها و متردد در کانال خورموسی، طراحی و بهره گیری از سامانه پایشی برای مدیریت بهینه فرآیند و ارائه خدمات مطلوب تر ضرورت داشت.

وی اطلاع رسانی بهتر روند انجام عملیات دریایی و تردد شناورها در طول کانال و کنار اسکله ها به مراجع ذیصلاح را یکی از اهم  اهداف به کارگیری این سامانه برشمرده و افزود: این سامانه به مثابه یک ابزار  تصمیم ساز جهت مدیران می تواند ضمن جلوگیری از بروز  خطای انسانی در لحاظ کردن مقررات مربوطه در سیستم و فراهم آوری امکان برنامه ریزی عملیات راهنمایی و جلوگیری از تأثیر ملاحظات شخصی، از تکرار ثبت اطلاعات ترافیک دریایی در محل های مختلف (برج کنترل- ایستگاه راهنمایی- دفتر برنامه ریزی) نیز پیشگیری کرده و آن اطلاعات را متمرکز کند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) همچنین اطمینان از تخصیص راهنمای متناسب با ابعاد و مشخصات شناور براساس شایستگی و گواهینامه وی به عنوان ابزار نظارتی را از دیگر مزیت‌های بهره‌گیری از این سامانه عنوان کرد.  

افزایش سرعت تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی به مشتریان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: با راه اندازی این سیستم، ضمن حذف فرآیندهایی که به طور دستی و فیزیکی انجام می شد، سرعت تبادل اطلاعات مربوط به این حوزه ارتقاء یافته و  امکان نمایش اطلاعات در فرمت های متعدد همراه  امکان قابلیت درج و ویرایش اطلاعات مورد نیاز فراهم می‌شود.

وی در ادامه افزود: با بارگذاری  اطلاعات بر روی یک IP VALID امکان دسترسی به جدول زمانبندی ترافیک کشتی ها(SCHEDULE)بر روی گوشی های تلفن همراه از طریق اینترنت فراهم می گردد؛ این قابلیت برای شرکت های کشتیرانی به منظور  اطلاع از وضعیت شناورهای متردد در مجتمع بندری امام خمینی(ره)  بسیار مفید خواهد بود.

عبداللهی همچنین برخورداری از سیستم هشدار(TIME OVER) برای شناورهای مستقر در لنگرگاه داخلی و دارا بودن محیط گرافیکی کاربر پسند به منظور سهولت بهره گیری از امکانات و ابزارهای موجود را از جمله ویژگی‌های این سامانه مدیریتی برشمرد.

او اظهار امیدواری کرد: به لحاظ مزایای فنی و عملیاتی، سامانه ی مذکور در آینده ی نزدیک در سایر  بنادر کشور نیز نصب و مورد بهره برداری قرار گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از طریق آبراه خورموسی به طول ۴۲ مایل دریایی(حـــدود ۷۸ کیلومتر) به شمال غربی خلیج فارس و آب های آزاد متصل می گردد و سالانه  پذیرای بیش از ۱۵۰۰ فروند کشتی پهن پیکر اقیانوس پیما است./

برچسب‌ها:

نظر شما