شناسهٔ خبر: 152279 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک مرکز تحقیقات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد؛

بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های عمران و ساختمان

نشست نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت ریاست‌جمهوری به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن شرکت‌ها برای تولید مسکن با کیفیت، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های عمران و ساختمان، نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن، حمایت از کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان عمران و ساختمان، نشست‌های تخصصی با حضور نمایندگان ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه صنعتی‌سازی و دبیرخانه تجاری‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد. در این نشست همچنین، سه شرکت مهندسی عمران ممتاز در بومی‌سازی خدمات و محصولات با بهره‌گیری از بهره‌وری بالای تولیدی مبتنی بر فناوری‌های نوین ساخت‌وساز نیز حضور داشتند.

در این جلسات تخصصی که با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در انبوه‌سازی مسکن حمایتی و ابر پروژه نهضت ملی مسکن برگزار شد، تأکید اصلی بر صنعتی‌سازی از یک طرف و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت.

مقرر شد تا این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را به‌صورت بومی‌سازی یا با بهره‌وری بالا تولید کنند و این تکنولوژی‌ها پس از اخذ تاییدیه لازم، بتوانند در تولید مسکن انبوه مورد استفاده و اجرا قرار گیرند.

در این نشست‌ها در خصوص سیستم‌های نوین ساخت‌وساز مورد استفاده از سوی شرکت‌های مدعو از سوی اعضا بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد کنسرسیوم‌هایی تشکیل شود که بتوانند حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد از خریدهای خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه عمران و ساختمان انجام بدهند. همچنین مقرر شد تا برای دریافت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند که با این رویکرد، علاوه بر حمایت از نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن، از شرکت‌های عمران و ساختمانی که دانش‌بنیان هستند نیز حمایت شود.

بر اساس تأکید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این ظرفیت برای همه شرکت‌های درجه یک فعال فناوری و پیشرو در حوزه عمران و ساختمان که بتوانند کنسرسیوم تشکیل بدهند باز است و می‌توانند به این شرکت‌های اولیه بپیوندند. مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی در تلاش است تا با تداوم چنین رویکردهای علمی و اجرایی، از ظرفیت شرکت‌های توانمند بیشتری در جهت نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این حوزه‌ها استفاده کند.