شناسهٔ خبر: 152402 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن استان خوزستان تاکید شد؛

واگذاری زمین به واجدان شرایط طرح جوانی جمعیت در اولویت قرار گیرد

ببینید| برگزاری جلسه شورای مسکن استان خوزستان در جلسه شورای مسکن استان خوزستان بر اولویت واگذاری زمین به واجدان شرایط طرح جوانی جمعیت در استان تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خوزستان)، جلسه شورای مسکن استان خوزستان شامگاه یکشنبه به ریاست علی‌اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان و با مسعود بیات منش مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر مدیران و مسئولان استان در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد.

مسعود بیات منش مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در ابتدای این جلسه گزارش مبسوط از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان ارائه و اظهار کرد: با تمام توان و بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود به‌دنبال اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن در استان هستیم و در این راه با همراهی فرمانداران مسائل و مشکلات شهرستانها را به‌صورت منظم رصد کرده و برای رفع مشکلات با تعامل با دیگر دستگاه‌های اجرایی تصمیم گیری می‌کنیم.

وی از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی نهضت ملی مسکن در خوزستان خبر داد و افزود: اکنون ۱۲ هزار واحد مسکونی در خوزستان در حال ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از تأمین زمین مسکن حمایتی برای ۸۶ هزار نفر در این استان خبر داد و گفت: تاکنون ۹۵ درصد زمین لازم برای ساخت در شهرهای استان فراهم شده‌است.

همچنین در ادامه علیاکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان، در جلسه شورای مسکن استان، با بیان اینکه حوزه مسکن بسیار مهم است، اظهار کرد: فراهم شدن مسکن امنیت و آرامش بالایی را برای خانواده ایجاد می‌کند و ما موظف هستیم بحث مسکن را در اولویت همه فعالیت‌هایمان قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر در خوزستان بهخوبی کار نشده و اشکالات زیادی دارد، افزود: در برخی شهرهای استان با وجود اینکه متقاضیان از واحدهای مسکن مهر استفاده می‌کنند اما رضایتمندی ندارند.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه از تجربه مسکن مهر باید در اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفادهکرد، گفت: زمین‌های طرح نباید خارج از شهر انتخاب شوند، این زمین‌ها بایست در مکان‌هایی باشد که برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

حسینی محراب بیان کرد: خانوارهای متقاضی مسکن از طبقات پایین جامعه هستند برای همین فرمانداران تا آنجایی که امکان دارد امکانات را جهت خانه‌دار شدن این افراد به کار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آغاجری حجم زیادی از خاک و سنگ مورد نیاز طرح مسکن ملی را بهکمک دستگاه‌ها فراهم کردند، عنوان کرد: اگر بنا بود این کار توسط پیمانکار انجام شود مطمئناً تمام بودجه طرح ظرف خرید خاک و سنگ مورد نیاز می‌شد.

حسینی محراب افزود: آماده سازی زمین‌های طرح باید بهسرعت انجام شود. اگر انتظار داشتیم توسط مردم آماده شوند ممکن است مدت زمان اجرای طرح طولانی شود.

وی با اشاره به حل نشدن واحدهای مسکن مهر که در قالب تعاونی‌ها قرار بود واگذار شود، گفت: انتظار می‌رود اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی با سعهصدر و بدون نیار به قضائی شدن مساله در بازه زمانی کوتاه مشکل تعاونی‌ها را حل و تکلیف مسکن نیمه تمام مهر را حل کند.

حسینی محراب بیان کرد: هنوز تکلیف تعداد ۲۰ هزار واحد مسکن مهر حل نشده و تا زمانی که حل نشود رتبه استان در این بخش پایین است.

وی با بیان اینکه در بازدید از برخی سایت‌های احداث مسکن مهر هنوز مدرسه، مسجد، درمانگاه و... احداث نشده است، عنوان کرد: چنانچه در کنار اجرای طرح مسکن ملی شرایط احداث این زیرساخت‌ها وجود دارد انتظار می‌رود پیش از بهره‌برداری و استقرار ساکنین این امکانات ایجاد شود.

حسینی محراب با تأکید بر محوریت احداث مسجد در کنار اجرای طرح مسکن ملی، افزود: نباید از بحث فرهنگی و دینی در کنار اجرای این طرح غافل شویم.

وی با تأکید بر لزوم بالا بودن کیفیت مصالح ساختمانی به کار گرفته شده در طرح ملی مسکن، عنوان کرد: با توجه به هزینه‌هایی که از متقاضیان گرفتهمی‌شود باید کیفیت بالا باشد و به موازات آن رشته‌های صنعتی مربوط به مصالح ساختمانی با هدف کمک به رونق تولید و اشتغال فعال شوند.

حسینی محراب گفت: پیمانکاران، کارخانه‌ها، و… باید بهصورت متمرکز خرید با کیفیت و ارزان مصالح مورد نیاز خود را از داخل استان تهیه کنند.

وی خطاب به فرمانداران استان، بیان کرد: ملاک ارزیابی عملکرد فرمانداری طبق درخواست رئیسجمهور میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در شهرها است.

حسینی محراب عنوان کرد: گزارش‌های جلسه آینده شورای مسکن به صورت هوشمند ارائه شود یعنی ما باید بتوانیم پیشرفت پروژه‌های مسکن را بهصورت سه‌بعدی ببینیم و درصد پیشرفت آن‌ها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به گزارش بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات مسکن، عنوان کرد: پرداخت تسهیلات همه بانکها بالای ۸۰ درصد بود و تنها یک بانک است که به میزان ۶۷ درصد تسهیلات پرداخت کرده بود.

حسینی محراب افزود: در حال حاضر تعدادی واحد مسکن ملی آماده واگذاری است که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی تا فروردین امسال شرایطی را فراهم کنند که بین فرمانداران و پیمانکاران جهت واگذاری تعداد بیشتر واحدهای مسکن در هر هفته رقابت ایجاد شود.

استاندار خوزستان گفت: فرمانداران و مدیران ظرف دو هفته مسائل مربوط به نهضت ملی مسکن، مجوزها و کمیسون ماده ۵ و موارد مربوط به تسهیلات را به بنده منعکس کنند تا در شورای مسکن در دستور کار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت طبق طرح جوانی جمعیت وعده داده به خانوارها زمین بدهد، واگذاری زمین به خانوارهای واجد شرایط باید در اولویت قرار بگیرد.