شناسهٔ خبر: 152439 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

خراسان جنوبی نیازمند احداث هزار و ۶۱۹ کیلومتر باند دوم در سطح استان

میرمحمد مودی مدیر کل راه شهرسازی خراسان جنوبی ازنیازدوبانده سازی هزار و ۶۱۹ کیلومتر راه در سطح استان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان‌جنوبی)، میرمحمد مودی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ترانزیت به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از راه‌های خراسان‌جنوبی انجام‌می‌شود، گفت: با روند روبه‌رشد توسعه مبادلات تجاری در مرز ماهیرود و قرارگیری خراسان‌جنوبی در مسیر شاه‌راه بین المللی شمال _جنوب و اتصال آن به بندر چابهار و بندرعباس و از طرفی عبور دو شاهراه شرق _ غرب و اتصال ناحیه مرکزی کشور به مرزهای شرقی دو کوهانه - نهبندان، ماهیرود - سربیشه (میل ۷۸)، گلورده - در میان (میل ۷۳)، یزدان - زیرکوه و دوغارون - تایباد باعث شده محورهای مواصلاتی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی افزود: علاوه بر توسعه مبادلات اقتصادی با کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل و نقل کالا و مسافر جزو اهداف تعریف شده در این محورها بوده و لزوم ارتقای عملکرد آن‌ها و تبدیل به بزرگراه (باند دوم) را بیشتر از گذشته ضروری می‌سازد.

مودی ادامه‌ داد: جمع کل راه‌های استان ۱۷ هزار و ۲۱۳ کیلومتر شامل راه‌های اصلی و فرعی، راه‌های روستایی آسفالته، شوسه و خاکی است که از ۵۷۱۳ کیلومتر راه اصلی و فرعی استان، ۱۸۹۴ کیلومتر شریانی و ۹۲۲ کیلومتر ترانزیتی است.

به گفته وی از مجموع ۲۴۷۲ کیلومتر باند دوم موجود و در دست اقدام استان ۸۵۳ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۵۷۲ کیلومتر با پیشرفت ۳۷ درصدی و مبلغ قرارداد ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی در دست اجراست.

مودی افزود: ۱۰۶۴ کیلومتر نیز فاقد عملیات اجرایی است که مطالعات ۴۶۶ کیلومتر آن انجام شده‌است.

مدیر کل راه شهرسازی خراسان‌جنوبی تصریح‌کرد: هم اکنون فقط ۱۵ درصد راه‌های اصلی و فرعی استان دو بانده است که ۸۵۳ کیلومتر از مجموع ۵۷۱۳ کیلومتر را شامل می‌شود و برای رسیدن به متوسط کشوری نیاز به احداث ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان داریم.