شناسهٔ خبر: 15264 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بدیعی‌فرد در نشست خبری اعلام کرد:

بدهی ۱۷ میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به فرودگاه شیراز/ رشد ۱۹.۷ درصدی آمار مسافران در ۸ ماه امسال

فرودگاه شیراز مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به بدهی ۱۷ میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به فرودگاه شیراز گفت: شرکت هواپیمایی آسمان با ۸ میلیارد تومان بیشترین بدهی را به فرودگاه شیراز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ رضا بدیعی‌فرد امروز یکشنبه ۱۵ آذر در نشست خبری که در فرودگاه بین المللی شیراز برگزار شد اظهار کرد: صنعت هوانوردی به ۳ حوزه شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری هوایی تقسیم می‌شود که کشور ما به واسطه تحریم‌های ظالمانه در صنعت هوانوردی متوجه بیشترین فشارها بود. با توجه به چشم انداز رفع تحریم ها انتظار می‌رود در دوران پس از تحریم در صنعت هوانوردی شاهد یک تحول و انقلاب باشیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان چهارمین فرودگاه کشور از نظر ترافیک عملیات پروازی و جابجایی مسافران محسوب می‌شود گفت: در سال گذشته ۲میلیون و ۵۰۶ هزار و ۵۱۱ مسافر از طریق ۲۴ هزار و ۵۷۲ پرواز جابجا شدند گفت: البته این آمار فقط مربوط به ترافیک پروازهای مسافری است و با مجموع پروازهای نظامی و غیرنظامی این آمار بالغ ۳۶ هزار پرواز در سال ۱۳۹۳ بود.

وی تعداد مسافران جابجا شده از فرودگاه بین المللی شیراز طی ۸ ماه نخست امسال را یک میلیون و ۸۷۱ هزار و ۴۹۹ مسافر از طریق ۱۹ هزار ۱۶۷ پرواز عنوان کرد و ادامه داد: تعداد مسافران جابجا شده در ۸ ماه نخست امسال از طریق این فرودگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است که سهم مسافران خارجی از این رقم ۶.۷ درصد و مسافران داخلی نیز ۱۳ درصد بوده است. ضمن اینکه در مجموع تعداد کل پروازها در ۸ ماه امسال نسبت به ۸ ماه سال گذشته ۳۷.۳ درصد بوده است.

بدیعی‌فرد با بیان اینکه افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی شیراز نشان می‌دهد که این فرودگاه در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی و توسعه بخش عملیات هوانوردی نیازمند اقدامات جدی است افزود: شرکت فرودگاه‌های کشور با درک این موضوع اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای فرودگاه بین المللی شیراز در نظر گرفته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس مهمترین پروژه جاری فرودگاه شیراز را طراحی، ساخت، بهره‌برداری و تجهیز یک ترمینال خارجی در ۳ طبقه عنوان کرد و افزود: این ترمینال با زیربنایی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع در فضایی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع در حال اجرا است که ۹۷ میلیارد تومان برای ساخت آن و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز آن نیاز است. عملیات اجرایی ترمینال بین المللی شیراز با پیشرفت مناسب درحال اجرا بود که در مدت ۳۰ ماه به بهره برداری می رسد.

بدیعی‌فرد بهسازی و توسعه سطوح پروازی فرودگاه بین المللی شیراز را دیگر پروژه در حال انجام این فرودگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این فرودگاه دارای ۲ باند به طول ۴ هزار و ۳۳۲ متر و ۴ هزار ۲۷۱ متر با عرض ۴۵ متر است که خوشبختانه با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان عملیات تراش و روکش این سطوح پروازی درحال انجام است که با هماهنگی‌های صورت گرفته تا تاریخ اول بهمن سال جاری عملیات تراش و روکش لایه این دو باند تمام می‌‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه اپرون (پارکینگ هواپیما) فرودگاه بین المللی شیراز با وسعت ۵ هزار متر مربع در حال اجرا است گفت: این پروژه نیز تا کنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس ادامه داد: به ترمینال داخلی این فرودگاه نیز ۱۶ هزار متر مربع اضافه می‌شود که ۸ هزار مترمربع توسط بخش خصوصی به روش سرمایه‌گذاری BOT و ۸هزار متر مربع نیز از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها تأمین مالی می‌شود.

 بدیعی فرد در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تخفیف‌های عوارض فرودگاهی به شرکت هواپیمایی گفت: این تخفیف‌ها در فرودگاه‌های محروم با هدف تشویق شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز اعمال می‌شود که به نوعی یارانه شرکت فرودگاه‌های کشور به شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته می‌شود.

وی بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه بین المللی شیراز بابت عوارض فرودگاهی را یکی از مشکلات جاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کل بدهی شرکت های هواپیمایی به فرودگاه بین المللی شیراز حدود ۱۷ میلیارد تومان است که شرکت هواپیمایی آسمان با ۸ میلیارد تومان دارای بیشترین بدهی به فرودگاه شیراز است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه ۴۰ درصد پروازهای فرودگاه بین المللی شیراز توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام می‌شود گفت: صنعت فرودگاهی نیز همانند شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌های زیادی را دارد به طوریکه فقط هزینه برق فرودگاه بین المللی شیراز در مدت ۲۸ روز حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و هزینه‌های جاری این فرودگاه سالانه حدود ۳۰ میلیارد تومان می‌شود. ضمن آنکه علاوه بر این فرودگاه هزینه‌های نگهداری و توسعه نیز دارد.

بدیعی‌فرد خواستار حمایت دولت از صنعت فرودگاهی شد و گفت: اگر فرودگاه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند قطعا در ارائه خدمات به مسافران و شرکت های هواپیمایی دچار مشکل می‌شوند بنابراین شرکت فرودگاه‌های کشور باید به این سمت حرکت کند تا خود را از خدمات تکلیفی معاف کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ ایرلاین داخلی و ۷ ایرلاین خارجی قطری، ترکیش ایرلاین، فلای دبی، العربیه، گلف ایر و اطلس جت در فرودگاه بین المللی شیراز پرواز دارند گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۲۲۰ پرواز خارجی در این فرودگاه انجام شد که از طریق آن ۴۶۹ هزار و ۵۴۳ مسافر جابجا شدند که این آمار در ۸ ماه نخست امسال جابجایی ۳۲۷ هزار و ۱۹۹ مسافر از طریق ۳ هزار و ۱۰۴ پرواز بود.

وی احداث ساختمان کارگو، پارکینگ ۴ طبقه، احداث سالن CAP، ساختمان ایمنی زمینی و ساختمان پلیس فرودگاه را از دیگر پروژه‌های جاری فرودگاه شیراز عنوان کرد./

نظر شما