شناسهٔ خبر: 152673 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

۴۰ هزار واحد فرسوده تهران طی دو سال وارد فرآیند نوسازی شد

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه در هر شهری که بسته‌های تشویقی اجرایی شده نوسازی بافتها تسهیل و تسریع شده است، گفت: از ابتدای اجرای بسته تشویقی تاکنون میزان نوسازی‌ها دو برابر شده و طی دو سال اخیر در تهران نوسازی ۴۰ هزار واحد فرسوده پایتخت آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در برنامه میز اقتصاد با موضوع بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به تشریح برخی از برنامه‌های آن شرکت در تداوم برنامه‌های کلان دولت برای تولید مسکن و روند نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری پرداخت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس شاخص‌های مصوب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بیش از ۱۶۷ هزار هکتار و معادل ۲۰ درصد سطح شهرها در محلات فرسوده و تاریخی دچار مشکلات فرسودگی و نابسامانی بنا هستند. از ابتدای دولت سیزدهم نیز موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و شتاب بخشی به آن به عنوان راهبرد اصلی دولت مورد تاکید قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مشارکت همه جانبه مردم و تشویق آنها با رویکرد مردمی سازی برای نوسازی بافت های فرسوده، توضیح داد: راهبرد به کار گرفته شده در شرکت بازآفرینی شهری ایران متناسب با سیاست‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی ایجاد بسته‌های تشویقی برای این کار و یکی از جامع‌ترین مشوق ها در قالب مصوبه ۱۹ بندی اسفندماه سال ۱۴۰۱به تمامی استان‌های ابلاغ شده و ملاک کار نوسازی در بافت‌های فرسوده است.

آیینی یادآور شد: بررسی‌ها حکایت از همکاری مناسب شهرداری‌ها در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده دارد. بر اساس قانون، شهرداری‌ها مکلف شده‌اند تا حداقل در صدور پروانه ساختمانی نوسازی بافت‌های فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی را اعمال کنند و در صدور زمان صدور پروانه نیز تسریع ایجاد کنند. هم‌اکنون در موضوع تامین مالی علاوه بر منابعی که در گذشته در نظر گرفته شده بود، متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند در این بافت‌ها از حمایت‌های مالی نهضت ملی مسکن نیز برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه در هر شهری که بسته‌های تشویقی اجرایی شده نوسازی بافت‌ها تسهیل و تسریع شده است، افزود: در تهران با اجرای بسته تشویقی نوسازی شاهد رشد نوسازی بودیم و از ابتدای اجرای بسته تشویقی تاکنون میزان بازسازی‌ها دو برابر شده است. هم اکنون و طی دو سال اخیر در تهران نوسازی ۴۰ هزار واحد فرسوده پایتخت آغاز شده است.

این مقام‌مسئول توضیح داد: متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانند همانند نهضت ملی مسکن از تسهیلات نوسازی استفاده کنند. در بخش غیر حمایتی میزان و سقف تسهیلات در نظر گرفته شده ۴۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله در تهران تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه تامین منابع مالی و تسهیلاتی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده مشکل و مانعی وجود ندارد، افزود: ساکنان بافت فرسوده، می‌توانند از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که در تهران و کلانشهرها ۱۲۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها ۹۰ میلیون تومان است.