شناسهٔ خبر: 152763 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد؛

تشکیل شورای راهبری در راستای تهیه طرح جامع اصفهان با نگرش نوین 

عکس های همایش توسعه شهری اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تهیه مرحله اول و تصویب در شورای راهبری، تامین اعتبار و انعقاد قرارداد مرحله دوم تهیه طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین و تشکیل شورای راهبری از مهمترین اقدامات بعمل آمده تا کنون برای تهیه طرح جامع شهر اصفهان با نگرش نوین بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص چالش‌های شهرسازی اظهار کرد: در انطباق با ادبیات جهانی، چالش‌های شهرسازی، وضعیت‌ها و مسائل شهری جاری و جدیدی هستند که تعادل زیستی نظام سکونتگاهی بخصوص شهرها را به هم زده و مواجهه با آن‌ها تلاشی سخت را ایجاب می‌کند.  

وی افزود: امروزه شهر اصفهان با مسائل و چالش‌های جدی مواجه است که نیاز به برنامه ریزی شهری راهبردی دارند این مهم با استفاده از طرح‌های توسعه شهری نسل قبلی برطرف نمی‌گردد و نیاز به کاربست نسل جدیدی از طرح‌های توسعه شهری دارد، وجود و بروز این چالش‌ها ضرورت پرداختن به آنها را با نگرش و روش‌های نوین برنامه ریزی بیش از پیش نمایان می‌سازد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: از مهم ترین چالش‌ها می‌توان به شهری شدن استان اصفهان، اصفهانی شدن منطقه شهری اصفهان، پیر شدن جامعه شهری اصفهان، زغالی شدن شهر اصفهان، افقی شدن شهر اصفهان، پوک شدن بافت تاریخی شهر، شکستنی شدن شهر اصفهان، قطبی شدن، وصله‌ای شدن و کلنگی شدن شهر اصفهان اشاره کرد.  

وی افزود: شهری شدن استان اصفهان به افزایش جمعیت شهری نسبت به روستایی اشاره دارد، نرخ رشد جمعیت شهری مثبت ۱.۵۸ و نرخ رشد جمعیت روستایی منفی ۲.۶۸ درصد است ۸۵ درصد مهاجرت‌های درون و برون استانی به سمت شهرهای بزرگ استان روی می‌دهد در ۱۵ سال گذشته به طور متوسط هر ۳ سال ۲ نقطه روستایی به شهر تبدیل شده است.  

قاری‌قرآن ادامه داد: اصفهانی شدن منطقه شهری اصفهان، به این معناست که اصفهان به سمت قطبش حرکت می‌کند، نقاط سکونتگاهی تمایل به الحاق به اصفهان دارند، همچنین پیرشدن جامعه شهری اصفهان اشاره به افزایش سهم سالمندان در ترکیب جمعیتی شهر اصفهان دارد.  

وی عنوان کرد: زغالی شدن شهر اصفهان اشاره به آلودگی‌های محیطی بخصوص آلودگی هوا دارد، افقی شدن شهر اصفهان اشاره به کاهش تراکم‌های ناخالص شهری دارد همچنین پوک شدن بافت تاریخی شهر اشاره به شالی و متروک شدن بافت فرسوده میانی و تاریخی شهرهای استان دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: شکستنی شدن شهر اصفهان به مواجهه با بحران و عدم تاب آوری شهر در مواقع بحران، قطبی شدن شهر اصفهان به افزایش فاصله طبقاتی جامعه شهری و بروز محلات شمال و جنوب شهر، وصله‌ای شدن شهر اصفهان به بافتهای ناهماهنگ شهری و همچنین کلنگی شدن شهر اصفهان به کوتاه مدت نگری به مسائل شهری اشاره دارد.  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت بیش از ۳۰ سال از تهیه طرح جامع اصفهان در اواخر دهه ۶۰ همچنین بروز چالش‌ها و مسائل جدید شهری اصفهان ازجمله کم آبی، کیفیت پایین هوای اصفهان، ارزش نسبی پایین املاک ومستغلات درمحلات ناکارآمد، کیفیت پایین محیط شهری و غیره، تهیه طرح جامع اصفهان با رویکردنوین درسال ۱۳۹۸مورد توجه جامعه محلی (شورای شهر، شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی استان) قرارگرفت وضرورت انجام این طرح از طرف معاونت شهرسازی ومعماری وزارت راه و شهرسازی تشخیص و ابلاغ شد.  

قاری‌قرآن در خصوص مهمترین ویژگی‌های طرح جامع شهر اصفهان با نگرش و روش نوین عنوان کرد: این طرح بر شناخت مسائل راهبردی به جای شناخت جامع شهر (رویکرد مسأله محوری)، بر زمینه گرایی و مشارکت همه ذینفعان به جای تهیه طرح پشت درهای بسته، به رویکردهای فضایی (در نظر گرفتن همه بخش‌ها) به جای نگاه کالبدی صرف و بیشتر بر فرآیند تهیه طرح به جای محصول تاکید دارد.  

وی افزود: واقع گرایی طرح و ارتباط طرح با امکانات اجرایی و بودجه، شفافیت و علنیت طرح، تأکید بر شعار یک طرح یک شهر (هماهنگی همه برنامه ها با طرح جامع)، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه و در نظر گرفتن ساز و کار تشکیل شورای راهبری برای هدایت طرح و مشارکت ذینفعان از دیگر ویژگی‌های این طرح است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از مهمترین اقدامات بعمل آمده در ارتباط با طرح جامع، تهیه مرحله اول و تصویب در شورای راهبری، تامین اعتبار و انعقاد قرارداد مرحله دوم تهیه طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین و تشکیل شورای راهبری طرح بوده است.  

وی اظهار کرد: مطابق با برنامه زمانی، پیش بینی می‌شود بازنگری گزارش تشخیص تا اسفند ۱۴۰۲ و تهیه مرحله دوم طرح اسفند ۱۴۰۳ انجام شود.