شناسهٔ خبر: 152782 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

گروه‌های جهادی دانشجویی در کاهش بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان نقش فعال و موثرتری داشته باشند

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: شهرداری‌ها و دولت در حوزه نوسازی مسکن پای کار آمده‌اند و انتظار داریم حلقه‌های ‌میانی با آگاهی‌بخشی‌، سازندگان و سرمایه‌گذاران را به میدان اجرا بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران امروز جمعه مورخ ۲۴ آذر ماه در پنجمین رویداد ملی محیا در اجتماع تخصصی گروه‌های جهادی دانشجویی فعال در محلات حاشیه‌نشین سراسر کشور با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری معادل نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی (یا حاشیه‌ای‌) تلقی می‌شود، اظهار کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی‌) " مراد از برقراری نظام جمهوری اسلامی فقرزدایی و محرمیت‌زدایی است" .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری ( ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در قالب ۱۱۵۳ محله حاشین‌نشین‌، ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده ( بافت میانی‌)، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور شناسایی شده است، عنوان کرد: یک پنجم سطح شهرهای کشور با جمعیت ۳۰درصدی ( یک سوم جمعیت شهری) را بافت‌های ناکارآمدی شهری تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ساکنین در بافت‌های ناکارآمد شهری از شریف‌ترین مردمان و از سرمایه‌های اجتماعی نظام هستند، بیان کرد: ۲۴ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند که اگر برای ساکنین در این محدوده‌ها و بافت‌ها (که به نقل از حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) " ولی نعمت‌تان انقلاب هستند") با کمک نیروهای جهادی، خدمات رفاهی بهتری در راستای افزایش ارتقای کیفی زندگی شهری آنان فراهم کنیم توانسته‌ایم در حفظ سرمایه‌های اجتماعی کشور گام‌های خوبی برداریم‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گروه‌های جهادی در راستای اقدامات عمرانی در مناطق حاشیه‌نشینی تلاش و اقدامات ارزشمندی انجام می‌دهند، گفت: سقف‌های لرزان در بافت‌های حاشیه‌نشینی و فرسوده باید با کمک گروه‌های جهادی متخصص برچیده شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه پویش « سفیران نوسازی بم برای ایران قوی»‌ با حضور نمایندگانی از شرکت بازآفرینی شهری ایران و نمایندگانی از شهرستان بم طی روزهای سوم تا پنجم دی ماه سال گذشته به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، گفت: این پویش در قالب نشست با شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده، سازندگان و توسعه‌گران و همچنین مدیران و مسوولان شهری برگزار شد و اقدامی عظیم و تاثیرگذار در حوزه نوسازی بناهای ناپایدار بود.

آیینی با تاکید بر اینکه گروه‌های جهادی در کاهش بناهای ناپایدار باید نقش فعال و موثری داشته باشند، بیان کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای مسکونی ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری با جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر شناسایی شده است که این نشان از حجم کار در این محدوده‌ها و مناطق دارد. متاسفانه سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته در حوزه بازآفرینی شهری از کارآیی لازم برخوردار نبوده و راهبرد اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری شتاب‌بخشی به روند نوسازی بناهای ناپایدار در محلات فرسوده کشور است و رسیدن به استاندارد متوسط پایداری بناهای محلات فرسوده هر شهر متناسب با سایر محلات توسعه یافته  همان شهر است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت:  اتمام پروژه‌های نیمه تمام و ساخت پروژه‌های روبنایی و زیربنایی نظیر درمانگاه، مدرسه، کلانتری‌، پاسگاه، ورزشگاه، آسفالت معابر خاکی و غیره ‌در راستای ارتقای مرغوبیت محلات فرسوده‌ است تا مجموعه توسعه‌گران‌، سازندگان و سرمایه‌گذاران تشویق و ترغیب شوند که با مشارکت مردم در این مناطق ورود و به نوسازی مسکن‌های فرسوده اقدام کنند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی مردمی‌سازی موضوع بازآفرینی شهری را به عنوان راهبرد مهم در این حوزه خواند و گفت: ساکنان در این بافت‌ها توانایی مالی، فنی و اجرایی لازم  جهت نوسازی را ندارند. از سوی دیگر سازندگان به دلیل اقتصادی نبودن سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها از انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری و حضور در این مناطق برخوردار نیستند، مانع مهم دیگر عدم وجود حلقه‌های واسط میانی است که بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بسته ۱۹ بندی‌ تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، می‌تواند عامل انگیزشی و ترغیب برای مالکان بناهای فرسوده و سازندگان و توسعه‌گران به شمار آید گفت‌: شهرداری‌ها و دولت در حوزه نوسازی مسکن پای کار آمده‌اند و در این رابطه حمایت‌ها و مشوق‌های لازم را تدارک دیده‌اند و انتظار داریم با استفاده حلقه‌های میانی( گروه‌های مطالبه‌گر جهادی متخصص) با آگاهی‌رسانی، اطلاع‌رسانی و اقدامات ترویجی به ساکنین، سازندگان و توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران روند نوسازی مسکن بناهای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری سرعت بگیرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: کاهش هزینه‌های غیرساختمانی در بافت‌های فرسوده شامل بوروکراسی اداری، ارائه تخفیفات لازم در صدور پروانه ساختمانی، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، حفظ انشعابات قبلی برق‌، آب و فاضلاب شهری، گاز و مخابرات بدون گرفتن هزینه‌ای به عنوان نگهداری تا پایان پروژه نوسازی، تسریع در روند نصب انشعابات جدید و خارج از نوبت همچنین در شرایطی اعطای یک طبقه اضافی و در شرایط دیگر اعطای دو طبقه تشویقی و امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله موارد مصوب در بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغی وزیر راه و شهرسازی (رئیس شورای عالی معماری وشهرسازی) محسوب می‌شود.

آئینی با بیان اینکه اعضای شورای شهر سفیران نوسازی در بافت‌های فرسوده به شمارمی آیند، گفت: حلقه‌های میانی توانمند و فعال از یکطرف  به مسائل و مشکلات حوزه بازآفرینی شهری آگاه و واقف‌اند و از طرف دیگر می‌توانند آنها را به دولت و شهرداری‌ها انتقال دهند، ما نیازمندیم که حلقه‌های میانی( گروه‌های جهادی متخصص) در استان‌ها به صورت فعال در حوزه بازآفرینی شهری نقش‌آفرینی کنند و به صورت چهره به چهره پیام بازآفرینی شهری را به ساکنین محلات هدف برسانند و همچنین بسته‌های تشویقی و حمایت‌های دولت و شهرداری را برای آنان تشریح کنند.

گفتنی است در این نشست صمیمانه تعدادی از اعضای گروه‌های جهادی دانشجویی فعال در محلات حاشیه‌نشین سراسر کشور  به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.