شناسهٔ خبر: 152962 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی انجام می شود؛

تدوین دفترچه‌های راهنمای طراحی بر مبنای مبحث ۱۹

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: برای اولین بار در کشور دفترچه‌های راهنمای طراحی بر مبنای مبحث ۱۹ را ویژه مهندسان معماری، عمران، برق و مکانیک تدوین و آموزش‌هایی در حوزه نرم‌ افزارهای انرژی به جامعه مهندسی استان با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ارایه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، علی مظفری رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان در مراسم پایانی همایش ‌ساختمان های انرژی کارا ضمن تقدیر از برگزار کنندگان اظهارکرد: اوایل امسال، یکی از موارد ابلاغی به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، که با دستور مدیر کل دفتر مقررات ملی صورت گرفت، گذراندن الزامی دوره مبحث ۱۹ جهت تمدید و ارتقا پروانه اشتغال بود.

وی افزود: بعد از ابلاغ امکان تمدید پروانه برای مهندسین بدون گذراندن این دوره وجود نداشت، به همین منظور تلاش زیادی صورت گرفت تا با برگزاری این همایش به عنوان جایگزین دوره آموزشی اجباری مبحث ۱۹ با امتیاز ارتقا و تمدید، نیاز مهندسین برای گذراندن دوره مبحث ۱۹ تا حدود زیادی برطرف شود.

گفتنی است در این همایش ۳۲ ساعته برای رشته های معماری، مکانیک و برق و ۱۶ ساعته برای رشته عمران بالغ بر ۱۶۰۰ نفر در دو قالب حضوری و غیر حضوری شرکت کردند.  

طبق آمار در ایران ۴۰ درصد انرژی در ساختمان ها مصرف می شود که لزوم مصرف بهینه و کاهش میزان مصرف و نزدیک شدن به متوسط جهانی از الزامات می باشد.