شناسهٔ خبر: 1530 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمای کشوری مطرح کرد:

جزئیات تازه از سقوط ایران ۱۴۰ / موتور از کار افتاده بود/ شرکت طراح و سازنده هواپیما باید پاسخگو باشد

علیرضا جهانگیریان- سازمان هواپیمایی کشوری رییس سازمان هواپیمای کشوری جزئیات سانحه هوایی آنتونوف 140 که در مردادماه امسال در نزدیکی شهرک شیشه مینای تهران رخ داد را در جمع اصحاب رسانه تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری امروز 6 مهرماه با اشاره به علل سانحه هوایی آنتونوف 140 گفت: این حادثه در روز 19 مردادماه ساعت 9:20 صبح اتفاق افتاد؛ این نوع هواپیما در کشور اوکراین طراحی شده و طراحی آن در سال 1374 به پایان رسید.

وی ادامه داد: قرارداد ساخت هواپیما آنتونوف 140 در سال 1375 در ایران با شرکت آنتونوف بسته شد، ضمن اینکه عملیات ساخت این نوع هواپیما در اوکراین از سال 76 به پایان رسید.

رییس سازمان هواپیمای کشوری با بیان اینکه از سال 78 عمیلات مونتاژ آنتونوف 140 در ایران آغاز شد، گفت: این نوع هواپیما گواهینامه پروازی خود را در سال 1379 توسط سازمان هواپیمایی کشورهای مشترک المنافع از کشور روسیه دریافت کرد و همچنین گواهینامه پروازی خود را در سال 80 از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرد.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه مونتاژ نخستین آنتونوف 140 در سال 81 در ایران به پایان رسید، گفت: تاکنون 10 فروند هواپیمای آنتونوف 140 در ایران تولید شده است ضمن اینکه بیش از 20 فروند از این نوع هواپیما در کشورهای اوکراین، روسیه و برخی کشورهای دیگر در حال پرواز است.

رییس سازمان هوایمایی کشوری با بیان اینکه از 10 فروند هواپیمای آنتونوف 140، 4 فروند در بخش غیر نظامی و 6 فروند نیز در بخش نظامی فعال است، افزود: نخستین پرواز این نوع هواپیما به عنوان یک هواپیمای مسافری شرکت سفیران در سال 86 انجام شد که این شرکت حدود 2 سال با این نوع هواپیما مسافر جابه‌جا می‌کرد اما به دلیل یکسری مشکلات و اختلافاتی که وجود داشت فعالیت مسافری خود را لغو کرد تا در سال 90 شرکت هواپیمایی هسا که در حال حاضر به سپاهان‌ایر تغییر نام داده است با 4 فروند آنتونوف 140 عملیات جابه‌جایی مسافر را آغاز کرد که بعد از سانحه هوایی آنتونوف 140 در 19 مردادماه امسال عملیات پروازی این نوع هواپیما به منظور بررسی علل سانحه متوقف شد.

رئیس سازمان هوایمایی کشوری با اشاره به علت سانحه آنتونف 140 گفت: این نوع هواپیمای سانحه دیده یکی از همان 4 فروند هواپیمایی بود که در اختیار شرکت سپاهان ایر قرار داشت و حدود 1400 ساعت پرواز کرده بود؛ سال ساخت این نوع هواپیما 2008 میلادی بود و نمونه پنجمی از آنتونف 140 بود که در ایران ساخته شده بود.

جهانگیریان افزود: مرحوم ایزدپناه خلبان هواپیمای سانحه دیده در طول سابقه پروازی خود 9500 ساعت پرواز داشت که حدود 220 ساعت پرواز این خلبان با آنتونف 140 بود. ضمن اینکه مرحوم امیر برقیان کمک خلبان این هواپیما هم 700 ساعت پرواز داشت که حدود 500 ساعت پرواز او با آنتونف 140 بود.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری طبق استانداردهای ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) در زمان وقوع سانحه باید اقداماتی انجام دهد که در این زمینه اطلاع رسانی به مراجع بین المللی از جمله ایکائو و کشور طراح و کشور سازنده است که این اقدام صورت گرفت. اقدام بعدی نیز جمع آوری اطلاعات و رسیدگی به سانحه دیدگان بود که به طور همزمان انجام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مهم ترین اطلاعاتی که باید در اختیار تیم بررسی سانحه قرار می گرفت، 2 جعبه سیاه این هواپیما بود، افزود: جعبه ضبط مکالمات خلبان (سی وی آر) و جعبه ضبط مکالمات داخلی عوامل پروازی (اف دی آر) در همان روز اول پیدا و به آزمایشگاه ارسال شد. اما جعبه ها در اثر آتش سوزی به شدت آسیب دیده بودند که خوشبختانه با حضور متخصصان روسی، اوکراینی و ایرانی تمام اطلاعات جعبه سیاه پیاده سازی شد و در حال حاضر اطلاعات کامل را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که بر خلاف سوانح قبلی از سوی سازمان هواپیمایی صورت گرفت تشکیل کمیته 5 نفره بررسی سانحه بود که یک نفر از سازمان هواپیمایی و چهار نفر دیگر از افراد باتجربه در صنعت حمل و نقل هوایی بودند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تا امروز 14 جلسه این کمیته تشکیل شده است، افزود: گزارش جمع بندی اولیه سانحه هوایی در هفته جاری تکمیل شده و به مراجع ذی ربط ارسال می شود.

جهانگیریان با بیان اینکه همیشه سوانح هوایی در اثر زنجیره ای از عوامل رخ می دهد، گفت: عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی از جمله اقداماتی است که باعث بروز این سانحه شد؛ البته همچنان زوایای ناشناخته ای از علل حادثه وجود دارد؛ چراکه موتور هواپیما نیز یکی از عوامل سقوط هواپیما بوده که موتور از کار افتاده را به آزمایشگاه ارسال کردیم.

وی افزود: طبق قوانین بین المللی شرکت طراح و سازنده هواپیما باید درباره علت از کار افتادن موتور پاسخگو باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه 19 مرداد یکی از گرم ترین روزهای سال و در زمان پرواز هواپیما، دمای هوا بیش از 38 درجه سانتیگراد بود گفت: عملکرد موتور هواپیما با افزایش دما به شدت کاهش می یابد؛ ارتفاع فرودگاه از سطح دریا نیز به شدت در سوانح هوایی دخیل هستند که هر دو عامل یاد شده در این سانحه دخیل بودند.

وی گفت: هواپیمای آنتونف 140 که از اصفهان عازم تهران بود، عملیات پرواز را بدون هیچ مشکلی انجام داد؛ اما بعد از مسافرگیری در فرودگاه مهرآباد، موتور سمت راست هواپیما 2 ثانیه بعد از پرواز به سمت طبس در فرودگاه مهرآباد از کار افتاد. ضمن اینکه در مدت یک ثانیه نیروی جلوبرنده هواپیما نیز از کار می افتد.

ادامه دارد....

نظر شما