شناسهٔ خبر: 153083 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی؛

ارزش افزوده بخش ساختمان در ۶ ماه نخست امسال ۳.۱ درصد رشد داشت

شهر تهران بر اساس آمار جدید بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال ۳.۱ درصد افزایش یافت و همچنین در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری به قیمت‌های جاری با افزایش ۴۸.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۳۰۰.۸ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آمارهای ارایه شده توسط بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش ساختمان به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵ در شش ماهه اول امسال به رقم ۳۱۷.۳ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳.۱ درصدی داشت. بر همین اساس، رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سه  ماهه نخست امسال ۱.۶ و در سه ماه دوم سال جاری ۴.۳ درصد رشد یافت.

این گزارش حاکی است که رشد ارزش افزوده بخش ساختمان به تفکیک دولتی و خصوصی با قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ در سه ماه دوم امسال رشد منفی ۱۴.۵ و ۱۲ درصد نسبت به دوره قبل است.

رشد ۲.۷ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان برای ۶ ماه ابتدای امسال

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که در شش ماهه ابتدای سال جاری رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت ۱۳۹۵ معادل ۲.۷ درصد بوده و این رشد در سه ماهه نخست ۱.۷ و در سه ماهه دوم معادل ۳.۴ درصد ثبت شد. همچنین، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بخش ساختمان به تفکیک دولتی و خصوصی در ششم ماه امسال معادل منفی ۱۲.۱ و ۶.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، بررسی‌های انجام شده در شش ماهه نخست امسال نشان می دهد که عدم تحقق بخشی از منابع قانون بودجه و چسبندگی مخارج جاری دولت سبب محقق نشدن هزینه‌های عمرانی دولت شده است که نتایج آن در قالب منفی شدن رشد ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری دولتی در ساختمان قابل مشاهده است.

سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری ۴۸.۲ درصد افزایش یافت

بررسی‌های بانک مرکزی از میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان در شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که در شش ماه نخست امسال میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری با افزایش ۴۸.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۴۳۰۰.۸ هزار میلیارد ریال رسید. عملکرد در این بخش نشان از افزایش ۶ درصدی سرمایه گذاری در ساختمان‌ها جدید مناطق شهری نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ دارد.

بر اساس جدول ارایه شده سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید برای کل مناطق شهری در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۱۳۷.۷ هزار میلیاردریال، برای سال ۱۴۰۱ معادل ۲۹۰۲.۸ هزار میلیاردریال، برای سال ۱۴۰۲ معادل ۴۳۰۰.۸ است که این میزان در شش ماهه  سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۳۵.۸ درصد و در سال جاری معادل ۴۸.۲ درصد رشد داشته است.

سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان‌ مناطق شهری ۴۸.۲ درصد افزایش یافت

همچنین سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر اساس مراحل ساخت نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای واحدهای شروع، نیمه‌تمام و تکمیل شده با رشد همراه بوده است. این میزان برای واحدهای شروع شده، نیمه‌تمام و تکمیل شده در سال ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۴۹۹.۵ هزار میلیاردریال، ۱۲۷۹.۱ هزار میلیاردریال، ۳۵۹.۱ هزار میلیاردریال بوده است. سرمایه‌گذاری در این بخش در سال ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۵۹۹.۹ هزار میلیاردریال، ۱۷۹۳.۲ هزار میلیاردتومان، ۵۰۹.۷ هزار میلیاردریال است. میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساختمان‌های جدید برای واحدهای شروع شده، نیمه‌تمام و تکمیل شده در سال جاری به ترتیب معادل ۹۹۴.۵ هزار میلیاردتومان، ۲۵۷۸.۵ هزار میلیاردتومان، ۷۲۷.۷ هزار میلیاردتومان است.

بر اساس گزارش ارایه شده توسط بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید به تفکیک مراحل ساخت برای واحدهای شروع شده، نیمه تمام و تکمیل شده در سال ۱۴۰۱ به ترتیب به میزان ۲۰.۱ درصد، ۴۰.۲ درصد و ۴۱.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب به میزان ۶۵.۸ درصد، ۴۳.۸ درصد و ۴۲.۸ درصد ثبت شد.

سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان‌ مناطق شهری ۴۸.۲ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی در ماه گذشته نیز گزارشی منتشر کرد که در آن قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران را تشریح کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران برای کل ماه آبان حاکی از این داشت که قیمت مسکن، نسبت به ماه قبل قیمت مسکن منفی ۰.۴ درصد و حجم معاملات مثبت ۱۴.۸ درصد بوده است.