شناسهٔ خبر: 153099 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

هیچ محدودیتی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در کرمانشاه نداریم

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خبر داد: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: در تامین زمین جهت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در استان حرکت خوبی صورت گرفته و عقب ماندگی‌ها در این حوزه تا حدود زیادی جبران شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمانشاه)، رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه در خصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، گفت: سهمیه استان در این طرح ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال است که در گام اول اجرای طرح نیازمند تأمین زمین بودیم.

وی در خصوص زمین مورد نیاز برای ساخت این تعداد واحد مسکونی، عنوان کرد: در بخشنامه این طرح، ظرفیت اسکان افراد در هر هکتار زمین در مرکز استان ۵۰ نفر و در سایر شهرستانها ۲۵ نفر در نظر گرفته شده‌است، بر این اساس با توجه به لزوم ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در استان و با توجه به در نظر گرفتن ظرفیت اسکان تعداد افراد در هر هکتار زمین، به حدود ۳۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت این تعداد واحد مسکونی نیاز داریم و واحدها هم باید به‌صورت یک طبقه، دو طبقه یا نهایتاً سه طبقه احداث شوند.

الماسی گفت: از زمان ابلاغ و تصویب اجرای این طرح در استان در مهر سال ۱۴۰۰، مسئولان وقت اداره کل راه و شهرسازی معتقد بودند که با تأمین ۱۰ درصدِ این میزان زمین هم می‌توان ساخت واحدها را انجام و سهمیه استان را محقق کرد که این کار در صورتی محقق می‌شد که "مرتفع سازی" صورت گیرد. البته مرتفع سازی کار اشتباهی نیست، اما برخلاف بخشنامه ابلاغی است و تبعات اجتماعی و آسیب‌های خاص خود را دارد.

الماسی گفت: خوشبختانه از زمان روی کار آمدن استاندار فعلی، رویه کار تغییر کرد و آقای صحرایی با نگاه اجتماعی که به این طرح دارد، از مسئولان راه و شهرسازی خواست تا افزایش تأمین زمین را در دستورکار قرار دهند، طوری که بتوان واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را به‌صورت یک طبقه، دو طبقه و یا نهایتاً سه طبقه احداث کرد.

وی افزود: با توجه به این رویکرد عملاً ما یک سال فرصت را نسبت به استان‌های دیگر از دست دادیم، چرا که زمین به میزان کافی تأمین نشده بود. در حال حاضر هم در این دو سه ماهی که عهده‌دار مسئولیت راه و شهرسازی استان شده‌ام در تلاشیم این فرصت از دست رفته را به‌نحوی جبران کنیم.

الماسی گفت: با پیگیری‌های بسیار برای تأمین زمین در حال حاضر زمین لازم برای اجرای این طرح تا حد مناسبی فراهم شده و مشکلی برای تأمین زمین جهت ساخت واحدها به‌صورت یک یا نهایتاً سه طبقه در هیچ جای استان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستانها واحدها به‌صورت یک طبقه یا دو طبقه و در شهر کرمانشاه که کلان‌شهر محسوب شده و تأمین زمین قدری دشوارتر است، واحدها به‌صورت سه طبقه احداث خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن متفاوت از طرح مسکن مهر است، گفت: در این طرح واحدها به‌صورت یک، دو و یا نهایتاً سه طبقه احداث می‌شوند و با توجه به کاهش سطح مشاعات و حذف آسانسور، هزینه ساخت برای مردم کاهش می‌یابد.

الماسی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای ساخت واحدها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تسهیلات ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح در شهرستان‌های کم جمعیت زمین تأمین شده و تسهیلات پرداخت می‌شود و مردم خودشان ساخت و ساز را انجام می‌دهند، اما در کلان شهری مانند کرمانشاه علاوه بر تأمین زمین و پرداخت تسهیلات، این امکان فراهم است که در صورت درخواست متقاضیان، واحدهای سه طبقه را هم تا مرحله سفت کاری و نما برای آنها بسازیم و ادامه کار پس از این مرحله هم باز به انتخاب خود مردم است که نازک کاری ساختمان را ادامه دهیم یا خودشان کار نازک کاری را انجام دهند که همه این اقدامات در کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و افزایش میل و رغبت مردم به ساخت و ساز اثرگذار است.

الماسی به آمار ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در استان هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۶ هزار و ۱۱۲ نفر متقاضی استفاده از طرح نهضت ملی مسکن در استان تایید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به واگذاری هفت هزار قطعه زمین در استان به ثبت نام کنندگان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: امیدواریم این تعداد تا پایان امسال به بیش از ۲۰ هزار قطعه برسد.