به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، محمد جولانژاد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در نشست خبری با تبریک هفته حمل و نقل اظهار کرد: فعالیتهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای بهصورت مستمر و در طول سال انجاممیشود. این خدمات از ابتدای سال با طرح نوروزی و ایمنسازی محورهای منتهی به یادمانهای راهیاننور آغاز میشود و سپس با سفرهای تابستانی و زائران اربعین حسینی (ع) ادامه پیدا میکند و با طرحهای راهداری زمستانه به پایان میرسد.
وی افزود: اقدامات این اداره کل در سال جاری نسبت بهمدت مشابه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافتهاست. بهگونهای که امسال نسبت بهمدت مشابه سال گذشته، ساخت راههای روستایی ۸ درصد، اقدامات حوزه نگهداری راهها ۶۰ درصد، خطکشیها ۶۹ درصد، اجرای حفاظهای میانی و کناری راه ۲۸۷ درصد، حوزه روشنایی طولی ۷۰ درصد، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی ۱۰ درصد و حوزه احداث و تعمیرات پلها و ابروها ۵۵ درصد افزایش یافتهاست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفع نقاط پرحادثه بیان کرد: ۱۹ نقطه پرحادثه احصاء، مصوب و برنامهریزی شدهاست که ۹ نقطه از این تعداد تا پایان امسال رفع شوند اما با تلاشهای انجام شده تاکنون ۱۰ نقطه یعنی بیش از برنامه تعیین شده رفع شدهاند و تلاش میشود تا پایان امسال در مجموع ۱۵ نقطه پرحادثه رفع شوند تا شاهد ایمنی جادهها باشیم.
جولانژاد گفت: تا سال گذشته، ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف در خوزستان داشتیم و امسال قرارداد ۶۰ دوربین ثبت تخلف منعقد شده که ۳۶ دوربین از این تعداد به بهرهبرداری رسیده است. بنابراین در حال حاضر ۱۳۹ دوربین فعال هستند و ۲۴ دوربین دیگر تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند.
وی عنوان کرد: بنابراین تا پایان امسال کل راههای شریانی خوزستان که ۸۰ درصد ترافیک عبوری استان از این محورها انجاممیشود، تحت پوشش دوربینهای ثبت تخلف و کنترل سرعت قرار میگیرند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: مکانیزم عملکرد این دوربینها بهگونهای است که ثبت سرعت لحظهای و هم ثبت سرعت متوسط را انجام میدهند. بنابراین اگر تخلفی در مسیر هر دوربین رخ دهد، بلافاصله در دوربین بعدی تخلف ثبت میشود. در هشت ماهه امسال این دوربینها حدود ۷۰۰ هزار تخلف ثبت کردند که ۱۸۰ هزار مورد از این تعداد مربوط به ثبت سرعت متوسط بوده است.
جولانژاد گفت: ساخت سه پاسگاه پلیسراه اهواز - سوسنگرد، هندیجان – دیلم و امیدیه - دیلم در دستور کار است که قطعاً احداث این پاسگاهها منجر به افزایش ایمنی و کنترل تردد میشود. پیگیر احداث پاسگاه پلیس راه بندر امام (ره) توسط منطقه ویژه نیز هستیم.
وی عنوان کرد: خوزستان ۵۶ مجتمع خدمات رفاهی دارد و از نظر تعداد مجتمعهای خدمات رفاهی رتبه چهارم را دارد. برنامهریزی شدهاست تا پایان امسال ۶ مجتمع خدمات رفاهی به بهرهبرداری برسد اما اگر مشکلاتی مانند مسائل زمین رفع شوند امیدواریم ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
جولانژاد افزود: مجموع اعتبار هزینهشده برای فعالیتهای حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و ۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان هم پروژه در دست اجرا داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: سال گذشته ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد و از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۱ کیلومتر راه روستایی احداث شدهاست. در برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان راه روستایی احداث شود. همچنین ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم که اگر اعتباراتی که درخواست دادیم تخصیص داده شود، در سال آینده این راههای روستایی آسفالت میشوند.
وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان گفت: بر اساس قانون برنامه ششم، دولت موظف است برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار راه روستایی آسفالته احداث کند. میزان برخورداری از آسفالت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان ۸۸.۸ درصد است که کمی از میانگین کشوری بالاتر است.
جولانژاد ادامهداد: طول کل راههای روستایی فاقد آسفالت بالای ۲۰ خانوار یکهزار و ۲۶۰ کیلومتر است که در حال برنامهریزی برای آسفالت این راهها هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در خصوص اصلاح هندسی برخی راهها، گفت: ماهیت عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای، نگهداری راه یعنی حفظ وضع موجود است و تنها اگر نقاط پرحادثه مصوب داشته باشیم میتوانیم در قالب نقاط پرحادثه آن محورها را اصلاح کنیم. بنابراین اگر اساس بحثهای توسعه یا اصلاح هندسی تنها در قالب نقطه پرحادثه باشد، در حوزه راهداری قرار میگیرد و اگر خارج از این چارچوب باشد باید از طریق شرکت ساخت و توسعه راهها یا اداره کل راه کل و شهرسازی اصلاح شود.
وی افزود: در کمیسیون ایمنی راهها مصوب شد که شرکتها در طرح ایمنسازی محورهای پرحادثه در قالب مسئولیتهای اجتماعی مشارکت داشتهباشند که بهصورت آزمایشی برآورد محور اهواز – خرمشهر انجام شد و تقریباً در این محور ۲۰ شرکت وجود دارند که به محور اصلی راه دسترسی دارند.
جولانژاد عنوان کرد: بنابراین شرکتهایی که در این محور وجود دارند را مکلف کردیم نسبت به ایمنسازی راه دسترسی اقدام کنند اما متأسفانه تنها پنج تا شش شرکت نسبت به ایمنسازی اقدام کردند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان ادامهداد: معمولاً در سطح راههای کشور، راههای دسترسی یکی از نقاط پر تصادف محسوبمیشود و در سطح جهان حدود ۴۰ درصد تصادفات در محل تقاطعها رخ میدهد که ۷۰ درصد از آن در مواقع گردش به چپ خودروها برای ورود به راه دسترسی رخ میدهد. هر چقدر هم دسترسی اختصاصی و دسترسی به راه اصلی ایمن باشد، میزان تصادفات ۴ درصد افزایش مییابد.
وی در خصوص وضعیت روشنایی راههای استان، گفت: بر اساس قوانین، روشنایی الزام ایمنی نیست و برای ارتقای ایمنی است. با توجه به محدودیتهای مالی، خط کشی راهها، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی در اولویت هستند و تقریباً روشنایی جزو اولویتهای آخر است اما با این وجود سال گذشته در ۲۷ کیلومتر روشنایی ایجاد شد و از ابتدای امسال تاکنون از ۴۰ کیلومتر روشنایی بهرهبرداری شدهاست و ۳۰ کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
جولانژاد با اشاره به رتبه نخست خوزستان در ساخت راههای روستایی و همچنین حمل و نقل کالا بیان کرد: بندر امام (ره) بزرگترین بندر فله بر کشور است که حدود ۶۵ درصد کالاهای اساسی از مبداء این بندر به سایر نقاط کشور حمل میشود.
وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا از مبادی خوزستان به اقصینقاط کشور حمل شده که حدود ۹ میلیون تن از این میزان از مبداء بندر امام (ره) بوده است. امسال مقداری واردات کالاهای اساسی کمتر از سال گذشتهبود که در یکی دو ماه گذشته واردات کالاهای اساسی رونق گرفته و حمل کالاها بدون مشکل در حال انجام است.