شناسهٔ خبر: 153366 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بیشترین اعتبارات راه‌های روستایی به استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر تخصیص یافته است

مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به‌ رویکرد سازمان برای توسعه مناطق کمتر برخوردار و در راستای محرومیت‌زدایی، در سال های اخیر بیشترین اعتبارات راه‌های روستایی کشور به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته که این امر در بهبود وضعیت مردم این مناطق بسیار تاثیر گذار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از ایرانشهر، علی خانقایی مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی این سازمان در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در جنوب استان سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) گفت: افزایش زیر ساخت‌های ارتباطی در روستاهای استان سیستان و بلوچستان به دلیل وجود چهار مرز رسمی با کشورهای افغانستان و پاکستان و تنها راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

خانقایی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۳۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور برای توسعه و بیشرفت، نیازمند ساخت راه مناسب هستند که از این میان، ۶۳۴ روستای آن در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع است. 

مدیرکل دفتر ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان تصریح کرد: در حال حاضر توزیع اعتبارات ساخت راه‌های روستایی در کشور بر اساس میزان برخورداری مناطق از راه‌های مناسب است که در قالب اطلس روستایی به آن توجه ویژه شده است. 

خانقایی با اشاره به اولویت دهی سازمان به راه اندازی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای گفت: ایجاد تحول در زیربخش حمل و نقل جاده‌ای به غیر از به کارگیری فناوری‌های نوین و سامانه‌های حمل و نقل هوشمند امکان‌پذیر نیست و در این راستا به منظور کاهش زمان و هزینه و استفاده از تجربه‌های موفق دیگر کشورها، این مهم به طور ویژه در دستور کار این سازمان قرار دارد. 

وی از تلاش‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان در تمام بخش‌ها و جابه جایی زایران حسینی به ویژه شهروندان کشور همسایه پاکستان از پایانه مرزی ریمدان به مناطق غربی کشور قدردانی کرد. 

شهرام مبارکی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت خدمات راهداران گفت: هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری فرصت مناسبی است برای قدردانی از زحمات و خدمات راهداران خدوم و تلاشگر که زمینه پیشرفت و توسعه اقتصادی را فراهم می‌کنند. 

وی افزود: راهداران حافظان جان مردم در جاده‌ها هستند و با توجه به این که نجات یک انسان برابر با نجات انسانیت و جامعه عنوان می‌شود، اهمیت کار این عزیزان مشخص می‌شود. 

مبارکی با اشاره به اهمیت راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی، حفظ و حراست از آن‌ها را نیازمند فعالیت نیروهای متخصص و متعهد مطرح کرد که در این راستا راهداران پرتلاش می‌توانند در حفظ و نگهداری از زیرساخت‌ها و منابع موجود مؤثر باشند. 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان با قدردانی از تلاش رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر نیز گفت: رانندگان خوب، باتجربه و متعهد به قانون در جاده ها، مهمترین عامل تاثیرگذار در بخش حمل و نقل جاده‌ای هستند. 

وی با بیان این که بخش حمل و نقل یکی از مولفه‌های توسعه، درآمدزایی و ارزش افزوده در هر کشوری به شمار می‌رود، افزود: توسعه بخش حمل و نقل به عنوان یک زیرساخت اساسی، موجب رشد و تعالی سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود. 

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم که با حضور ائمه جمعه اهل تسنن و تشیع شهرستان ایرانشهر، جمعی از مدیران و مسئولان و تشکل‌های صنفی بخش حمل ونقل جاده‌ای برگزار شد، از فعالان و تلاشگران عرصه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان سیستان و بلوچستان تقدیر شد.