شناسهٔ خبر: 153680 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT) در کشور ساخته می‌شود

تفاهم نامه به منظور بهبود روش‌های طراحی سازه‌های روسازی، کاهش مشکلات ناشی از خرابی در روسازی‌های در حال اجرا و همچنین کاهش هزینه‌های بهسازی و نگهداری روسازی راههای کشور، دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT) با مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ساخته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، صبح امروز ۴ دی  و در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تفاهم‌نامه دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT) و توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور امضا شد.

آزمایش‌های خودرو، مهندسی ژئوتکنیک، کالیبراسیون مدل‌های پیش‌بینی، ارزیابی ایمنی راهها، ارزیابی پل، ارزیابی سیستم‌های زه‌کشی، آزمایشات زیست‌محیطی و تحقیقات حوزه حمل‌ونقل از کابردهای دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT) است.

در آیین تبادل این تفاهم‌نامه محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: رویکرد این مرکز در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی اجرای نوآورانه و استفاده از فناوری‌های جدید در پروژه‌های ملی است. در این راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور با هدف اجرای رویکردهای نوین اجرایی در حوزه راهسازی و روسازی اقدام به انعقاد این تفاهم‌نامه کرده‌اند که بر اساس مفاد آن علاوه‌بر همکاری طرفین در مستندسازی و مدیریت دانش ساخت دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT)، ارائه آموزش‌های لازم برای استفاده و کاربری دستگاه است.

حیدری همچنین به ضرورت بازنگری و التزام اجرای دستورالعمل‌ها و مقررات منطبق با دانش روز دنیا در حوزه روسازی و راهسازی اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات به عنوان بازوی علمی نظام فنی و اجرایی کشور همکاری خوبی با سازمان برنامه و بودجه کشور در تدوین و بازنگری نشریه‌های نظام فنی دارد و ترویج و استفاده از فناوری‌های نوین و الزامات آن مورد توجه قرارد دارد.

در ادامه این نشست تخصصی خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور با تاکید بر مدیریت دانش در حوزه راهسازی و روسازی راه‌های کشور به‌عنوان سرمایه عظیم ملی، خاطر نشان کرد: استفاده از روش‌های سنتی هزینه‌های هنگفتی به نظام اقتصاد پروژه‌های عمرانی کشور وارد می‌کند. در این زمینه ارتقای دانش مجریان و ناظران پروژه‌ها، به روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات و ارایه آموزش‌های لازم به عوامل اجرایی و نحوه استفاده از این دستگاه‌ها، به‌روزرسانی ضوابط و مقررات و ایجاد الزام قانونی برای مجریان طرح‌ها و پروژه‌ها ضرورت دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان ماموریت خود بتواند گام مهم و موثری در زمینه ارتقا و توسعه در حوزه راهسازی و روسازی راه‌های کشور بردارد.

شایان ذکر است، براساس این تفاهم‌نامه انجام مطالعات، طراحی و ساخت دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT) توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با حمایت مالی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام می‌شود. همچنین تشکیل کارگروه­‌های مورد نیاز توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درجهت تحقیق و توسعه دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT)، ارائه آموزش‌های لازم پس از ساخت دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی (APT)، نظارت عالیه مرکز بر انتخاب مصالح نوین روسازی‌­های مختلف، با استفاده از دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی(APT )، تعریف، ارائه و برگزاری دوره‌­های متنوع تخصصی و کارگاه‌های مختلف آموزشی و تدقیق پارامترهای طراحی روسازی راه­‌های مختلف کشور، در قالب تدوین و بازنگری دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام می‌شود.