شناسهٔ خبر: 153887 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان:

توجه به کیفیت زیست در شهر، از اهداف تهیه طرح جامع با رویکرد نوین است

علی هنردان اصفهان رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از اهداف اصلی طرح جامع با رویکرد نوین، مشارکت همه بازیگران (ذینفع و ذی نفوذ شهر)، توجه به سازوکارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت پذیری شهرها و توجه به کیفیت زیست در شهرها است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: طرح‌های توسعه شهری اصفهان از سال ۱۳۳۷ عموماً بر اساس رهیافت طرح‌های جامع – سنتی با صرف هزینه و زمان زیادی تهیه شدند.  

وی افزود: این طرح‌ها هر چند تأثیرات مثبتی در منطقه‌بندی کاربری‌ها، رعایت ضوابط و مقررات ساختمانی، احداث شبکه‌های دسترسی و جهت دهی به توسعه و گسترش کالبدی شهر اصفهان داشته‌اند؛ اما به‌دلایل متعدد نتوانستند به شناخت واقعی و همه جانبه از مسائل اصلی شهر دست یافته و اهداف توسعه پایدار شهری را محقق کنند و در عمل تنها درصد کمی از پیشنهادات آن‌ها تحقق یافت.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از مهم‌ترین دلایل ناکارآمدی این طرح‌ها می‌توان به نگاه از بالا به پایین به مسائل شهر، عدم انعطاف‌پذیری و عدم مشارکت مردمی اشاره کرد.  

وی ادامه‌داد: شهر اصفهان به پشتوانه ظرفیت‌های تاریخی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس مصوبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تحت‌عنوان «اتخاذ رویکرد نوین در تهیه طرح‌های جامع شهری» از طرف شورای عالی شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از پنج شهر پایلوت کشور برای تهیه برنامه توسعه شهری با رویکرد نو انتخاب شد.  

هنردان عنوان کرد: از اهداف اصلی این طرح‌ها مطابق مصوبه فوق، مشارکت همه بازیگران (ذینفع و ذی‌نفوذ شهر)، توجه به سازوکارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت‌پذیری شهرها و توجه به کیفیت زیست در شهرها است.  

وی در خصوص مهم‌ترین اقدامات انجام شده در ارتباط با طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ انتخاب مشاور و انعقاد قرارداد مرحله اول طرح جامع اصفهان (گزارش تشخیص) انجام و در سال ۱۳۹۹ مرحله اول طرح جامع با مشارکت ذی‌نفعان و مشارکت عمومی چهار هزار نفر از شهروندان اصفهانی تهیه شد و مرحله اول در شورای راهبری به تصویب رسید.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: امسال نیز تأمین اعتبار مرحله دوم انجام و ضمن انتخاب مشاور به‌صورت کاملاً مشارکتی، قرارداد مرحله دوم تهیه طرح جامع اصفهان با نگرش و روش نوین منعقد و شورای راهبری طرح با مشارکت حداکثری ذی‌نفعان تشکیل شد.