شناسهٔ خبر: 153890 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

بهره برداری از اراضی حریم در چارچوب طرح‌های جامع و هادی امکان پذیر است

محمد بناییان - اصفهان معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغ‌ها و جنگل ها، هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تأسیسات در داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح‌های جامع و هادی امکان‌پذیر است.

محمد بنائیان معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان اظهار کرد: وظیفه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ها است.  

وی با اشاره به اعضای اصلی کمیسیون ماده ۵ افزود: این کمیسیون با حضور استاندار (یا معاون عمرانی او) به‌عنوان رئیس جلسه کمیسیون، مدیر کل راه و شهرسازی دبیر جلسه، شهردار، مدیر کل میراث‌فرهنگی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی (بدون حق رأی) تشکیل‌می‌شود.  

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه جلسه کمیسیون ماده ۵ با حضور رئیس، دبیر و سه عضو از اعضا رسمیت پیدا می‌کند و برگزار می‌شود، گفت: مصوبه این کمیسیون زمانی اعتبار دارد که چهار عضو از اعضای کمیسیون رأی موافق داده باشند.  

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۲ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها، حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز نمی‌کند.  

بناییان افزود: به‌منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغ‌ها و جنگل‌ها، هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تأسیسات در داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح‌های جامع و هادی امکان پذیر خواهد بود.  

وی تأکید کرد: نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات که به‌موجب طرح‌ها و ضوابط مصوب در داخل حریم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حریم به‌استثنای شهرک‌های صنعتی (که در هر حال از محدوده قانونی و حریم شهرها و قانون شهرداریها مستثنی است) به عهده شهرداری است و هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در این حریم تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار می‌شود.  

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طبق آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، ۲۱ عضو ثابت کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیطزیست را مسئولانی همچون استاندار به‌عنوان رئیس، مدیرکل راه و شهرسازی استان به‌عنوان دبیر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، رؤسای سازمان‌های برنامه‌ریزی و جهاد کشاورزی استان، مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حفاظت محیط زیست و... تشکیل می‌دهند، ادامه می‌داد: همچنین این کارگروه اعضای متغیری همچون مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و ثبت احوال استان و... نیز دارد.  

وی با اشاره به اینکه وظایف متعدد و متنوعی بر عهده این کارگروه گذاشته شده است و در استان اصفهان با تشکیل گروه‌های کاری تخصصی این وظایف به عهده دستگاه‌های مرتبط است گفت: از جمله این گروه‌های کاری؛ گروه کاری طرح‌های وابسته کشاورزی با دبیری سازمان جهاد کشاورزی، گروه کاری گردشگری با دبیری اداره کل میراث‌فرهنگی، گروه کاری صمت با دبیری اداره کل صنعت، معدن و تجارت است که موارد پس از بررسی در این گروه‌های کاری در گروه کاری تلفیق زیربنایی مطرح و سپس در کارگروه امور زیربنایی مطرح و در نهایت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح و به تصویب می‌رسد.  

بناییان خاطرنشان کرد: نقش اداره کل راه و شهرسازی دبیری کارگروه و دبیر گروه کاری تلفیق زیربنایی است که علاوه بر اعلام نظرات تخصصی، بررسی موارد قابل طرح از حیث تکمیل مدارک و مستندات را عهده‌دار است.  

وی تصریح‌کرد: ساخت و ساز در حریم تابع ضوابط و مقررات مربوطه است لیکن با توجه به شروع فرآیند طرح جامع در صورت تشخیص نیاز، ممکن است پیشنهاداتی ارائه شود.