شناسهٔ خبر: 154145 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحقق ۶۶ درصدی برنامه نوسازی مسکن در آذربایجان‌غربی

آذربایجان غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: برنامه ۲ساله بازآفرینی شهری برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در آذربایجان‌غربی ۱۶ هزار و ۲۰۵ واحد بوده که ۶۶ درصد این برنامه محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو در جلسه شورای تأمین مسکن آذربایجان‌غربی که به ریاست استاندار و در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۶۳۴ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده‌است و پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: طرح بسته‌های تشویقی برای اجرا در محلات بافت فرسوده ۱۶ شهر استان که دارای محلات هدف بازآفرینی شهری هستند، به تصویب کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی رسیده و اعمال تخفیفات و تسهیلات این بخش به متقاضیان وارد مرحله اجرایی شده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی، اطلاع رسانی بسته‌های تشویقی در رسانه‌ها و ارائه تخفیفات پروانه‌های ساختمانی و خدمات نظام مهندسی از مسائل مورد تأکید و قابل پیگیری در شهرستان‌ها است.

حمزه‌لو افزود: شهرهای پیرانشهر، بوکان، ماکو و خوی شهرهایی هستند که در این بخش رتبه برتر را دارند و ۱۰۰ درصد سهمیه دو ساله بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را اجرایی کردند.

وی با اشاره به روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: اراضی مورد نیاز برای ساخت ۱۸۸ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی تأمین شده و مشکلی از بابت تأمین زمین برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن وجود ندارد.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به روند آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن گفت: تاکنون ۳۶۰ هکتار زمین با قابلیت بارگذاری ۱۸ هزار واحد در آذربایجان‌غربی برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن آماده‌سازی شده‌است.

حمزه‌لو افزود: همچنین در حال حاضر مطالعات آماده‌سازی ۴۳۶ هکتار زمین برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن به اتمام رسیده و آماده آغاز عملیات آماده‌سازی است.

وی بیان کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: شهرداری‌های سطح استان همکاری لازم برای ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری را داشته‌باشند.

محمد صادق معتمدیان اظهار کرد: شهرداری‌ها ظرف مدت یک ماه پروانه‌های ساختمانی را در سامانه ستاد ملی ثبت کنند و معاونت عمرانی استانداری این مسئله را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

وی بیان کرد: تأمین مسکن برای متقاضیان نهادهای حمایتی در اولویت بوده و تأمین زمین برای این بخش مورد توجه بوده چرا که اولویت ما رسیدگی به مسئله افراد فاقد مسکن است.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در بحث مسکن روستایی باید هم افزایی و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و از ظرفیت اراضی روستاهای حومه شهر نیز برای تأمین اراضی مساکن نهادهای حمایتی بهره‌برداری لازم صورت گیرد.

معتمدیان افزود: در بخش آماده‌سازی و تأمین زمین اقدامات خوبی صورت گرفته و باید مسئله احداث مساکن و بهره‌برداری از ظرفیت انبوه‌سازان نیز در اولویت برنامه‌ها باشد.