شناسهٔ خبر: 154196 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرعت غیرمجاز علت اصلی تصادفات جاده‌ای

مهندس غلامی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: طبق گزارش پلیس اکثر تصادفات در محورهای چهاربانده رخ می‌دهد که علت اصلی آنها وجود خودروهای شوتی در جاده‌ها و سرعت غیرمجاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهار محال و بختیاری، روح الله غلامی با بیان اینکه آمار تصادفات استان نگران کننده است و زیبنده استان نیست، گفت: نقاط ضعف حوزه عملکردی را می‌پذیریم کما اینکه اصلاحات انجام شده در سطح محورهای استان در سال جاری نسبت به آمار سال گذشته قابل مقایسه نیست و بسیار بیشتر از قبل است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهار محال و بختیاری افزود: سال گذشته یک‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط‌کشی در محورهای استان انجام شد و در سال جاری نیز تاکنون ۱۳۰۰ کیلومتر خط کشی انجام شده‌ که در حال حاضر با توجه به شرایط جوی محدود شده‌است.

میانگین سرعت خودروها در سطح استان ۸۰ الی ۸۳ کیلومتر اعلام شده‌است

وی با بیان اینکه در سال جاری ۳۸۰ کیلومتر راه اصلی بهسازی و ۲۲۵ کیلومتر راه روستایی احداث‌شده، ادامه‌داد: این عملکرد بسیار مهم است اما با افزایش کیفیت سطح رویه محورها سرعت خودروها نیز افزایش یافته و میانگین سرعت خودروها در محورهای سطح استان ۸۰ الی ۸۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده‌است که نسبت به سال گذشته ۵-۶ کیلومتر افزایش داشته که به‌ازای افزایش هر کیلومتر سرعت خطرات و تصادفات نیز افزایش پیدا می‌کند.

غلامی بیان کرد: در برنامه هدف اصلاح ۱۳ نقطه حادثه‌خیز مصوب شده بود که تاکنون ۳ نقطه ایمن‌سازی و مابقی در مرحله اجرا هستند.

وی با بیان اینکه نقض قوانین و مقررات شاه‌کلید رخ دادن تصادفات است، اظهار کرد: سرعت نیز در حوزه نقض قوانین مهم‌ترین عامل است و با افزایش اقدامات این اداره‌کل در حوزه راه و نگهداری راه‌ها تصادفات کاهش نیافته بلکه از حالتی به‌حالت دیگر تبدیل شده‌است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ادامه‌داد: همیشه هرجا مردم پای کار آمدند دستگاه‌ها موفق شدند که در مورد کاهش تصادفات نیز همت مردمی را طالب هستیم چراکه ماهیت راه‌های استان کوهستانی و پر از پیچ و قوس و مستعد تصادف هستند و می‌طلبد کاربران جاده‌ای با احتیاط بیشتری تردد کنند.

غلامی بیان کرد: خطاهای انسانی امری مهم و دخیل در تصادفات است چراکه طبق گزارش پلیس‌راه استان اکثر تصادفات در محورهای چهار خطه که داری تابلو علائم و خط‌کشی و نور کافی و... هستند رخ می‌دهد که علت اصلی آن وجود خودروهای شوتی در مسیر با سرعت غیرمجاز است.

وی در پایان گفت: همچنین تابلوهای علائم موجود در محورها امری مهم برای جلوگیری از رخ‌داد تصادفات هستند اما متأسفانه برخی افراد با سرقت این تابلوها به افزایش تصادفات کمک می‌کنند و سبب می‌شود که روند تصادفات همچنان رو به افزایش باشد.

لازم به گفتن است که در این جلسه مصوب شد گزارشی از جزئیات علل وقوع تصادفات جاده‌ای آذرماه که موجب فوت هم‌استانی‌ها شده در شبکه جهان‌بین پخش شود، همچنین مصوب شد دستگاه‌های مرتبط گزارشی از عملکرد خود در این تصادفات را به‌صورت ویدیوئی در اختیار صداوسیما قرار دهند تا در فرصت مناسب پخش شود.